Skip to content

Portal Rejestrów Sądowych – co to jest i jak go sprawdzić?

Przeczytasz w ciągu 4 minut

Rozwój nowoczesnych technologii sprawia, że nawet instytucje państwowe decydują się na wdrożenie innowacyjnych portali internetowych pozwalających na szybsze załatwianie spraw urzędowych. Nowością jeśli chodzi o państwowe rejestry jest wdrożenie serwisu, jakim jest Portal Rejestrów Sądowych. To wysoce funkcjonalny portal, który obejmuje szereg informacji przechowywanych w ramach rejestrów Ministerstwa Sprawiedliwości. Sprawdź, jak działa portal KRS w praktyce i dlaczego warto z niego korzystać.

Portal Rejestrów Sądowych – jak to działa i co to takiego?

W praktyce Portal Rejestrów Sądowych to forma e-usługi stworzonej przez Ministerstwo Sprawiedliwości. W serwisie każdy z mieszkańców Polski ma dostęp do szeregu różnych funkcjonalności, dzięki którym zrealizujesz takie operacje, jak:

  • sprawdzenie danych ewidencjonowanych przez określone rejestry np. spółek, zadłużonych,
  • składanie elektronicznych wniosków o wpis lub zmianę wpisów w KRS,
  • składanie pism procesowych do sądów rejestrowych,
  • zgłaszanie stosownych dokumentów do RDF (Repozytorium Dokumentów Finansowych),
  • prowadzenie elektronicznej korespondencji z urzędem KRS,
  • przeglądanie elektronicznych akt o podmiotach wpisanych na listę KRS.

Jak widzisz, portal e-krs to serwis, który na tę chwilę posiada wiele funkcjonalności, które ułatwiają przedsiębiorcom, w tym całkowicie nowym firmom, dopełnienie formalności urzędowych. Według zapewnień Ministerstwa Sprawiedliwości system teleinformatyczny KRS będzie stale udoskonalany i wprowadzane będą do niego nowe usługi ułatwiające życie wszystkim przedsiębiorcom w kraju. Obecnie e-krs obejmuje tylko:

  • Krajowy Rejestr Sądowy, czyli KRS,
  • Krajowy Rejestr Zadłużonych.

Jak korzystać z funkcjonalności Portalu Rejestrów Sądowych?

Nie wiesz, jak korzystać z e-krs? Nie ma nic prostszego! Wystarczy, że masz aktywowany profil zaufany ePUAP, stworzony podpis elektroniczny lub jesteś w posiadaniu nowoczesnego dowodu osobistego, czyli e-dowodu z warstwą elektroniczną. Do portalu KRS zalogujesz się przez specjalnie przygotowaną stronę rządową, która wymaga podania stosownego identyfikatora użytkownika oraz hasła ustalonego w procesie rejestracji. Najłatwiejszą metodą załatwiania spraw urzędowych w systemie jest wpisanie numeru KRS przedsiębiorstwa. Po uzyskaniu informacji na temat możliwości przeglądania dokumentów finansowych zostaniesz przekierowany na stronę logowania. Portal KRS w praktyce dzieli się na sześć modułów, a mianowicie:

  1. Wyszukiwarka KRS – możesz w niej wyszukać podmioty oraz uzyskać informacje o aktualnym statusie prawnym i faktycznym podmiotu.
  2. Przeglądarka akt rejestrowych KRS – ta funkcjonalność pozwala na analizę dokumentów rejestrowych dla wybranych podmiotów, które zostały uwzględnione w rejestrze KRS.
  3. Przeglądarki dokumentów finansowych – jak sama nazwa wskazuje, przy pomocy tego narzędzia możliwe jest przeglądanie dokumentów finansowych podmiotów widniejących w KRS.
  4. E-formularze – to moduł, który pozwala na składanie wniosków rejestrowych o wpisanie podmiotu do bazy KRS.
  5. Moduł S24 – krótki mówiąc – funkcjonalność dająca opcję złożenia wniosku o wpis do KRS przez spółki wszelkiego rodzaju. 
  6. RDF – wybierając ten moduł możesz wygodnie zgłaszać dokumenty finansowe i sprawozdania do Repozytorium Dokumentów Finansowych.

Portal Rejestrów Sądowych a Krajowy Rejestr Zadłużonych

System teleinformatyczny KRS jest ściśle związany z publiczną usługą KRZ, czyli Krajowego Rejestru Zadłużonych. W tym przypadku logowanie do serwisu nie jest konieczne tylko dla użytkowników publicznych. Obecnie każdy całkowicie za darmo może przejrzeć informacje w KRS dotyczące:

  • osób oraz podmiotów, wobec których są prowadzone jakiekolwiek postępowania upadłościowe i inne,
  • osób i podmiotów, wobec których prowadzone są egzekucje sądowe,
  • osób, na których ciąży obowiązek alimentacyjny lub egzekucje na rzecz budżetu państwa.

Ten moduł nie wymaga rejestracji i jest dostępny dla każdego. Pozostałe trzy to:

  1. Portal Użytkownika Zarejestrowanego, czyli pozwalający na składanie wniosków i pism elektronicznych.
  2. Rejestr dla Organów Administracji Publicznej – w tym przypadku dostęp uzyskają tylko organy publiczne, które muszą zamieszać w rejestrach informacje o podmiotach, dla których prowadzone są postępowania upadłościowe i inne.
  3. Portal Użytkowników Branżowych – dotyczy tylko syndyków, nadzorców oraz zarządów wykonawczych w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych.

Obecnie coraz więcej opcji załatwiania spraw urzędowych przez przedsiębiorców, osoby prywatne oraz instytucje państwowe jest przenoszonych na intuicyjne serwisy internetowe. Oczywiście osoby bez dostępu do internetu wciąż mogą korzystać ze stacjonarnej obsługi przez wybrane instytucje i organy, choć w dobie rozwoju nowoczesnych technologii internetowych stacjonarna obsługa stoi pod dużym znakiem zapytania.

Autor artykułu

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *