Według najnowszych danych w Polsce działa już około 1,5 miliona terminali płatniczych. Ich powszechność wiąże się przede wszystkim z prostotą obsługi. Są one praktyczne zarówno dla przedsiębiorców jak i dla klientów, którzy chcą płacić za produkty lub usługi w szybki i wygodny sposób. Nie bez znaczenia są także przepisy, które zobowiązuje do ich stosowania coraz większą grupę przedsiębiorców. Aby ułatwić wam wybór oferty terminalu płatniczego, przygotowaliśmy specjalny ranking terminali płatniczych.
W jaki sposób przygotowaliśmy ranking?
Nasz ranking terminali płatniczych został przygotowany z najwyższą starannością. Braliśmy pod uwagę takie czynniki jak przejrzystość warunków, całościowe koszty, opinie o operatorach terminali, a także szybkość i prostota instalacji. Dzięki temu możesz mieć pewność, że w naszym rankingu znajdziesz tylko najlepsze i sprawdzone oferty.
Czym są terminale płatnicze?
Terminal płatniczy to niewielkie urządzenie, które najczęściej można spotkać w sklepie, kawiarni, salonie fryzjerskim czy restauracji. Jego zadaniem jest przyjmowanie płatności dokonywanych za pośrednictwem kart płatniczych. Kiedyś, aby dokonać takiej płatności należało włożyć kartę do terminala, lub charakterystycznie przeciągnąć ją wzdłuż przeznaczonej do tego podłużnej szpary. Dziś wciąż jest to możliwe, jednak najczęściej płatność odbywa poprzez zbliżenie karty do terminalu. Są to tak zwane płatności zbliżeniowe. Można ich dokonywać nie tylko kartą, ale także telefonem lub smartwatchem.
Terminale płatnicze ułatwiają więc przyjmowanie płatności bezgotówkowych. Ich obecność jest standardem w większości sklepów czy punktów usługowych. Brak terminala może nie tylko utrudnić przyjmowanie płatności bezgotówkowych, ale także zniechęcić klientów, którzy zdążyli się już przyzwyczaić do wygodnych i szybkich form płatności.
Rodzaje terminali płatniczych
Jakie są rodzaje terminali płatniczych? Istnieją dwa podstawowe sposoby podziału terminali. Pierwszy ze względu na formę łączności z Internetem. Każde urządzenie tego typu musi bowiem mieć stałe połączenie z siecią. Może je uzyskać za pośrednicwem:
- LAN – połączenie stacjonarne za pomocą kabla,
- WiFi – najpopularniejsze połączenie za pomocą Internetu bezprzewodowego,
- GPRS – połączenie uzyskiwane dzięki karcie SIM umieszczonej w terminalu,
- Bluetooth – połączenie bezprzewodowe z innym urządzeniem, które ma dostęp do Internetu.
Drugi podział terminali to podział ze względu na formę wykonywania pracy. Według niego wyróżniamy takie rodzaje terminali jak:
- Terminale stacjonarne – są to terminale podłączone na stałe w jednym miejscu, na przykład przy ladzie sklepu. Najczęściej wykorzystują one technologię łączności LAN.
- Terminale bezprzewodowe – terminale przenośne, które zwykle wykorzystują technologię Wi-Fi lub Bluetooth. Są wykorzystywane w miejscach, gdzie potrzebna jest możliwość przenoszenia terminala. Korzysta się z nich na przykład w restauracjach, gdy kelner przynosi terminal płacącym gościom.
- Terminale mobilne – terminale wykorzystujące łączność GPRS. Korzysta się z nich, kiedy potrzebny jest dojazd z terminalem do klienta. Można się z nimi spotkać na przykład przy dostawie jedzenie. Aby możliwa była zapłata kartą pod drzwiami klienta, dostawca zabiera ze sobą właśnie terminal mobilny.
- Terminale mPOS – terminal o ograniczonej funkcjonalności. Terminal tego typu jest połączony z urządzeniem mobilnym, takim jak smartfon czy tablet. Urządzenia tego typu sprawdzają się przede wszystkim przy prowadzeniu niewielkich działalności.
- Terminale aplikacyjne – jest to najnowsza opcja na rynku terminali płatniczych. Jest to nic innego jak smartfon lub tablet wyposażony w aplikację umożliwiającą przyjmowanie płatności bezprzewodowych. Na ten moment jest to mało popularne i pozbawione wielu funkcjonalności rozwiązanie. Sprawdza się przede wszystkim w mikroprzedsiębiorstwach.
W mowie potocznej często możemy się spotkać z określeniem “terminal w telefonie”. Zwykle chodzi tu o terminal aplikacyjny, chociaż zdarza się również, że określa się w ten sposób terminal mPOS.
Ten drugi podział jest bardziej praktyczny, ponieważ wskazuje na to w jakich przypadkach sprawdzi się dany rodzaj terminalu płatniczego. Przedsiębiorcy często decydują się na instalację terminali różnego typu, aby jak najlepiej sprostać wymaganiom rynku. W restauracjach możemy się spotkać z terminalami stacjonarnymi przy kasie fiskalnej, terminalami bezprzewodowymi, które kelnerzy noszą do stolików, a także terminalami mobilnymi, z którymi jeżdżą dostawcy.
Jaki terminal płatniczy wybrać?
To, jaki terminal płatniczy powinieneś wybrać, zależy od szeregu czynników. Musisz zwrócić uwagę na takie aspekty jak:
- koszt terminalu (instalacja i abonament),
- prowizja od płatności kartą i BLIKiem,
- operator terminalu,
- rodzaj terminalu,
- gwarancja i serwis,
- funkcjonalność terminala (np płatność telefonem, zintegrowana drukarka lub płatności łączone),
- czas księgowania wpłat na koncie,
- warunki zerwania umowy.
Przede wszystkim musisz przemyśleć, jaki terminal będzie najlepszy dla Twojej działalności. Musisz także dokładnie sprawdzić dostępne oferty i zapoznać się ze wszystkimi kosztami związanymi z korzystaniem z terminalu. Należy też wziąć pod uwagę opinie na temat operatora danego urządzenia. Sprawdzony operator to przede wszystkim większa płynność działania urządzenia i lepsza stabilność połączenia, a także bardziej skuteczny i szybszy serwis.
Ile kosztuje terminal?
Koszty terminali płatniczych są bardzo zróżnicowane. W przypadku ofert proponowanych przez banki, najczęściej w początkowym okresie nie ponosimy żadnych kosztów. Czasami opłaty są naliczane dopiero po przekroczeniu określonej sumy przyjętych płatności. Prędzej czy później (najczęściej po 12 miesiącach) musimy się jednak liczyć z tym, że stałe opłaty zaczną być naliczane. Zwykle mają one formę niewielkiego, miesięcznego abonamentu, a także drobnej prowizji od każdej przyjętej płatności. Te niewielkie prowizje w skali miesiąca lub roku składają się jednak w całkiem pokaźne sumy. Oferty bankowe na terminale najczęściej są skierowane do mikro i małych przedsiębiorców. Zwykle są one powiązane z założeniem konta firmowego. Często można z nich skorzystać już podczas zakładania firmy przez bank.
Prowizje od płatności kartą zwykle wynoszą od 0,5% do 1% wartości transakcji. W przypadku BLIKa prowizje są nieco wyższe i mogą wynosić ok. 1% wartości transakcji. Doliczając do tego opłatę miesięczną w wysokości około 30 zł możemy obliczyć, że w przypadku przyjęcia płatności o wysokości 20 000 zł miesięcznie łączna opłata za terminal może wynieść około 200 zł.
Czy możliwy jest terminal płatniczy bez abonamentu? Tak, ale najczęściej tylko przez początkowy okres korzystanie z urządzenia. Z takiej możliwości można skorzystać na przykład dzięki programowi Polska Bezgotówkowa, którego celem jest rozpowszechnianie płatności bezgotówkowych w kraju.
W przypadku większych firm ciężko mówić o konkretnych kosztach, ponieważ zależą one od branży, wielkości przedsiębiorstwa i przyjętego modelu biznesowego.
Czy terminale płatnicze są obowiązkowe?
Kto musi mieć terminal płatniczy? Od 1 stycznia 2022 roku każdy przedsiębiorca posiadający kasę fiskalną ma obowiązek udostępnienia możliwości zapłaty w formie bezgotówkowej. W praktyce oznacza to, że obowiązek posiadania terminala ma każdy przedsiębiorca, który musi posiadać kasę fiskalną, a więc taki którego roczne obroty przekraczają 20 000 zł. Dodatkowo, przedsiębiorcy działający w wielu branżach mają obowiązek posiadania kasy fiskalnej, w więc także terminala płatniczego, bez limitu obrotów.
Najpopularniejsi operatorzy terminali płatniczych
W Polsce funkcjonuje wielu operatorów terminali płatniczych. Łącznie jest ich nawet kilkuset. Do najpopularniejszych z nich należą:
- Polcard,
- Paytel,
- Planet pay,
- Elavon,
- eService,
- First Data,
- PeP,
- IT Card,
- Ingenico,
- Pekao.
Poszczególni operatorzy działają na bardzo podobnej zasadzie. Nie oznacza to jednak, że wybór operatora nie jest istotny. Większość działających na rynku firm posiada w ofercie bardzo zróżnicowane terminale, które posiadają wszystkie najnowsze i niezbędne funkcjonalności. Prawdziwe różnice pojawiają się jednak w przypadku awarii.
Przed podjęciem decyzji w sprawie wyboru operatora warto sprawdzić opinie użytkowników obsługiwanych przez niego terminali. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na to czy operator posiada infolinię 24/7, jaki jest okres trwania gwarancji i jaka jest skuteczność i szybkość serwisu.
Program Polska Bezgotówkowa czyli terminal płatniczy za darmo
Polska Bezgotówkowa to projekt mający na celu “upowszechnienie i promocję obrotu bezgotówkowego wśród obywateli w Polsce”. W praktyce, fundacja ułatwia małym przedsiębiorcom pozyskanie pierwszego terminala płatniczego. W ramach projektu można stać się posiadaczem takiego urządzenia na bardzo korzystnych warunkach. Przez pierwsze 12 miesięcy z terminala można korzystać za darmo do momentu osiągnięcia obrotów o wysokości 100 000 zł w skali roku.
Co ważne, z oferty można skorzystać także za pośrednictwem wielu banków. Często będziesz jednak musiał założyć w danym banku konto firmowe, które jednak i tak będzie potrzebne nowym przedsiębiorcom.
Aby skorzystać z oferty programu Polska Bezgotówkowa wystarczy wejść na jego stronę i wypełnić wniosek, lub zamówić terminal bezpośrednio w wybranym banku. Wybór z pewnością ułatwi Ci nasz ranking ofert terminali płatniczych.
kiedy ranking zostanie zaktualizowany?