Skip to content

Zasady savoir-vivre w biznesie – zobacz najważniejsze zasady!

Przeczytasz w ciągu 4 minut

Poprawne zachowanie w określonych sytuacjach to właśnie zasady savoir-vivre. Dla biznesu niezależnie od branży właściwe odnoszenie się do innych osób, a nawet gestykulacja mogą okazać się kluczowe. Savoir-vivre jest zbiorem zasad, które obowiązują w danych środowiskach i sytuacjach. Obecnie wyróżniamy co najmniej kilka rodzajów savoir-vivre. Zajmijmy się jednak tym, dotyczącym etykiety biznesowej. Dowiedz się więcej na ten temat i zacznij nawiązywać ciekawe relacje biznesowe.

Savoir-vivre w biznesie – co to takiego? Kiedy przydaje się savoir-vivre?

Zastanawiasz się, czym jest savoir-vivre w biznesie? Niezależnie od branży, właściwe zachowanie, ubiór, a nawet gestykulacja mają ogromne znaczenie. Jeśli chcesz osiągać sukcesy podczas prowadzenia własnego biznesu, koniecznie sprawdź etykietę biznesową, która pomaga w dążeniu do celów. Znajomość tych kilku podstawowych kwestii wynikających z biznesowego savoir-vivre pozwoli Ci na:

  • utrzymywanie lepszych relacji biznesowych z klientami i współpracownikami;
  • lepsze efekty prowadzonych działań z firmie;
  • zwiększenie sprzedaży i efektywności firmy;
  • kreowanie pozytywnego wizerunki przedsiębiorstwa.

Chcesz wiedzieć, jakimi zasadami rządzi się etykieta biznesowa? Poniżej znajdziesz kilka istotnych wskazówek, dzięki którym łatwiej osiągniesz zamierzone cele i utrzymasz dobre relacje z innymi przedsiębiorcami oraz kontrahentami.

Savoir-vivre, czyli etykieta w biznesie. O jakich zasadach warto pamiętać?

Prowadzisz własny biznes, ale nie zawsze osiągasz zamierzone efekty? Widzisz, że Twoje relacje z pracownikami, klientami oraz innymi przedsiębiorcami nie są najlepsze? W takim razie potrzebujesz krótkiego poradnika odnośnie etykiety biznesowej. Poznaj kilka kwestii związanych z tym, jak powinna wyglądać właściwa etykieta w biznesie, a na pewno przełoży się to na większą efektywność Twojego przedsiębiorstwa.

  1. Przywitaj się odpowiednio z rozmówcą – niezależnie od tego czy jest to pracownik, klient czy przedstawiciel innej firmy. Zawsze odnoś się do drugiej osoby z szacunkiem. Jeśli rozmówca decyduje się na uścisk dłoni, zrób to zdecydowanym ruchem. To oznaka Twojej pewności siebie! Jeśli chodzi o relacje z kobietami, nigdy nie proponuj jako pierwszy uścisku dłoni.
  2. Nie spóźniaj się na spotkania – to ważna kwestia, która wpływa na relacje biznesowe. Savoir-vive w biznesie wskazuje, że punktualność wpływa zarówno na pozytywne relacje z klientem, jak i partnerami biznesowymi. Jeśli już spóźnisz się na spotkanie, przygotuj odpowiednie wytłumaczenie i przeproś szczerze za swoją postawę. Wywołaj mimo wszystko pozytywne pierwsze wrażenie, które w relacjach biznesowych może okazać się kluczowe.
  3. Nie odbieraj telefonów na spotkaniach – to oznaka braku kultury i szacunku do rozmówcy. Jeśli podczas prowadzenia rozmowy biznesowej odbierzesz telefon, prawdopodobnie kontrahent nie potraktuje Cię poważnie. Kiedy sprawa jest niecierpiąca zwłoki, przeproś grzecznie drugą stronę i wyjdź na kilka krótkich chwil.
  4. Stosuj właściwy dla branży dress-code. Podczas spotkań biznesowych unikaj nakrycia głowy oraz okrycia wierzchniego np. płaszcza. Zanim przystąpisz do rozmowy, pozostaw tego typu rzeczy np. w szatni na wieszaku. Savoir-vivre w biznesie najczęściej wskazuje na ubiór formalny, czyli elegancki garnitur lub samą marynarkę i dobrze skrojone spodnie wraz z koszulą z kołnierzykiem.
  5. Zadbaj o poprawną mowę ciała. Etykieta biznesowa wymaga właściwego zachowanie w stosunku do rozmówcy. Unikaj poniższych kwestii, a nigdy nie zostaniesz odebrany negatywnie:
    1. nie unoś brwi – to oznaka dyskomfortu;
    2. unikaj trzęsienia się nogi – to oznaka niepewności;
    3. nie krzyżuj nóg, gdyż to świadczy o mniejszej otwartości na wyzwania;
    4. utrzymuj kontakt wzrokowy, ale nie przez cały czas rozmowy;
    5. zmieniaj ton głosu;
    6. uważaj na ekspansywną postawę ciała – to dowód skłonności do zachowań przywódczych.
  6. Odpowiednio zakończ spotkanie – pamiętaj, że po zakończonej rozmowie zawsze warto wręczyć swoją wizytówkę. Poproś też drugą stronę o to samo, o ile to możliwe. Jeśli osoba znajduje się na wysokim stanowisku kierowniczym – raczej nie proś o wizytówkę. Taka prośba może zostać negatywnie odebrana.

Dlaczego warto stosować się do etykiety biznesowej, czyli savoir-vivre?

Savoir-vivre w biznesie to niezbędnik każdego przedsiębiorcy, który warto znać. Jeśli nie poznasz podstawowych zasad dotyczących odpowiedniego ubioru i zachowania wobec partnerów biznesowych, może okazać się, że Twoja firma nie osiągnie sukcesu. Bez właściwej etykiety biznesowej wiele osób odbierze Cię jako osobę nieodpowiedzialną, niegodną zaufania oraz niepewną. 

Powyższe zasady to tylko ogólniki, a stosowanie zasad savoir-vivre wymaga samozaparcia oraz licznych szkoleń. Zawsze warto robić wszystko, by jak najlepiej zaprezentować się jako przedstawiciel firmy przed klientami i współpracownikami. To ważne, by osiągać zamierzone cele i mieć jak najlepsze relacje z otoczeniem w branży.

Autor artykułu

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *