Skip to content

Tarcza antykryzysowa – co trzeba zrobić oraz jak rozliczyć?

Przeczytasz w ciągu 4 minut

Pandemia COVID-19 zaskoczyła cały świat. Niestety, negatywne skutki jej działania są odczuwalne do dziś. Wprowadzanie licznych obostrzeń w większości branż polskiej gospodarki znacząco wpłynęło na ich kondycję. Z związku z tą sytuacją rząd przygotował specjalny program wsparcia dla przedsiębiorców. Wraz z rozwojem pandemii systematycznie były uchwalane tarcze antykryzysowe. Ich głównym celem była pomoc oraz łagodzenie skutków kryzysu związanego z pojawieniem się wirusa. W momencie, gdy przyszedł czas rozliczeń PIT za 2020 rok, wielu przedsiębiorców zastanawiało się, czy powinni wykazywać wsparcie z tarcz antykryzysowych. Czy należysz do grona tych osób? Skorzystałeś z tarczy antykryzysowej i nie wiesz, jak rozliczyć ją w PIT? Sprawdź, jak uchronić się przed skutkami błędnego rozliczenia.

Formy wsparcia w ramach programu Tarczy Antykryzysowej

Rząd wprowadził łącznie aż 6 różnych wersji tarczy antykryzysowej (więcej informacji na ten temat możesz uzyskać w artykule Tarcza antykryzysowa – ustawa, pomoc w związku z COVID-19). Jakie przykładowe formy wsparcia oferowały tarcze antykryzysowe?

  • świadczenie postojowe,
  • mikropożyczki,
  • subwencje z PFR (Polskiego Funduszu Rozwoju),
  • zwolnienie ze składek ZUS,
  • dopłaty do wynagrodzeń pracowników.

Przyjrzyjmy się teraz bliżej poszczególnym świadczeniom oraz ich rozliczeniom podatkowym.

Świadczenie postojowe

Świadczenie postojowe to forma pomocy dla przedsiębiorców oraz osób wykonujących umowy cywilnoprawne (umowa zlecenie lub umowa o dzieło). Wsparcie to było wypłacane w wysokości 80 proc. wynagrodzenia minimalnego. W przypadku rozliczeń PIT – świadczenie postojowe jest wolne od podatku. Zgodnie z przepisami nie podlega ono opodatkowaniu, dlatego każdy, kto skorzystał ze świadczenia postojowego, nie musi uwzględniać go w rozliczeniu PIT.

Mikropożyczki

Ten rodzaj wsparcia był wypłacany mikroprzedsiębiorcom na kwotę 5000 zł z Powiatowego Urzędu Pracy. Z zasady przyjęto, że pożyczka nie jest traktowana jako przychód. Jednak pojawia się pytanie, co jeśli działalność jest prowadzona przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia i pożyczka podlega umorzeniu? W takim wypadku świadczenie to powinno podlegać opodatkowaniu. Zgodnie z art. 15zzd ust. 10 z dnia 02 marca 2020 r., umorzenie pożyczki nie stanowi przychodu na gruncie ustaw o podatku dochodowym. Reasumując – mikropożyczki nie podlegają opodatkowaniu.

Subwencje z PFR

Nazwa subwencja określa wsparcie dla przedsiębiorców z Polskiego Funduszu Rozwoju. Subwencje według zasad, podobnie jak mikropożyczki, nie stanowią przychodu. Dlatego tym samym zarówno jej otrzymanie, jak i zwrot nie podlegają opodatkowaniu. Sprawa wygląda inaczej w momencie, gdy subwencja zostanie częściowo lub w całości umorzona. W takim przypadku subwencje z PFR podlegają opodatkowaniu w części umorzonej. Warto pamiętać o tym, że to wszystko jest zależne od wielu czynników, np. od stanu zatrudnienia.

Zwolnienie ze składek ZUS

Przedsiębiorcy mogli korzystać ze zwolnienia ze składek ZUS do 3 miesięcy. Wielu z nich bardzo chętnie korzystało z tej formy wsparcia. Zwolnienie z opłacania składek ZUS nie stanowi przychodu, dlatego nie podlega opodatkowaniu.

Dopłaty do wynagrodzeń pracowników

W przypadku dofinansowania do wynagrodzeń pracowników a rozliczenia PIT nie ma jednoznaczności. Ani tarcza antykryzysowa, ani ustawa o PIT nie zawierają przepisów, które uznawałaby tę formę wsparcia jako przychód lub zwalniały ją z opodatkowania. Jak to więc wygląda w praktyce? Dopłaty do wynagrodzeń pracowników podlegają podatkowi, lecz przychód oraz wydatki neutralizują się. Mamy tu pełną neutralność w odniesieniu do podatku dochodowego. Co w takim przypadku powinien zrobić podatnik? Są dwie opcje: albo wykazać przychód i koszt, albo nie wykazywać w ogóle. Decyzja ta należy do podatnika.  

Autor artykułu

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *