Zdjęcie autorstwa schantalao na Freepik
Skuteczność i płynność procesów logistycznych to aktualnie absolutna podstawa – tak w sprzedaży tradycyjnej, jak i tej internetowej. Doskonałym środkiem do ich zachowania wydaje się być cross-docking – proces, dzięki któremu jesteś w stanie całkowicie pominąć etap składowania towarów w magazynie. Na czym dokładnie on polega? Co powinieneś wiedzieć na jego temat i czy warto jest po niego sięgnąć? Czytaj dalej, a wszystkiego się dowiesz.
Podstawy cross-docking
Cross-docking to model przeładunku, po który aktualnie sięga coraz większa liczba przedsiębiorców. Zwłaszcza tych działających w branżach, w obrębie których efektywność łańcucha dostaw jest kluczowa (na przykład z uwagi na krótki termin spożycia sprzedawanych produktów). Proces musi być doskonale przemyślany i idealnie rozplanowany. Tylko wtedy jest w stanie działać sprawnie i zgodnie z założeniami.
Definicja i zasady działania cross-docking
Cross-docking to model zakładający tak zwany przeładunek kompletacyjny, a zatem dostarczanie produktu (lub produktów) do magazynu celem ich natychmiastowego przeładunku oraz dalszej wysyłki, najczęściej już do klienta docelowego. W całym tym procesie unika się składowania i przechowywania (choć często uzupełnia się nim prawidłowe funkcjonowanie procesów). W cross-dockingu magazyn przejmuję rolę hubu dystrybucyjnego, w którym zazwyczaj dochodzi do przepakowywania towarów pochodzących z różnych źródeł i od różnych dostawców oraz przekazania do dalszej, zgodniej z zamówieniem wysyłki.
Typy i modele cross-docking
Wyróżnia się dwa modele cross-dockingu, oba spośród których różnią się przede wszystkim sposobem przeładunku. W przypadku obu jednak kluczowym aspektem funkcjonowania jest odpowiednie rozplanowanie procesu oraz synchronizacja pomiędzy kolejnymi etapami procesu logistycznego.
Cross-docking bezpośredni i pośredni
Cross-docking bezpośredni (inaczej całkowity) to taki, który zakłada wyłącznie przeładunek z pojazdu dowożącego do pojazdu odjeżdżającego (dostarczającego przesyłkę klientowi docelowemu). W cross-dockingu pośrednim (częściowym), niektóre towary są przechowywane w magazynie. W związku z tym pojazd dowożący dostarcza produkty do magazynu, gdzie są one sortowane i konsolidowane, a dopiero potem wysyłane w ostatecznej formie do klienta docelowego.
Zalety i wyzwania w cross-docking
Cross-docking to model, który funkcjonuje już od wielu lat i cieszy się niesłabnąca popularnością. Nie wzięła się ona znikąd, a wynika z wielu korzyści, które dotyczą tak sprzedawcy, jak i klienta docelowego. Musisz jednak pamiętać, że sam ten model musi bazować na zaufanych dostawcach i przewoźnikach. Ich brak może zniweczyć założenia całego procesu, a tym samym znacząco obniżyć jego skuteczność w kontekście budowania biznesu. Bazą całego modelu jest też doświadczony, zaufany i profesjonalny personel. Znalezienie i wyszkolenie go stanowi jedno z poważniejszych wyzwań całego tego modelu.
Jak cross-docking poprawia efektywność łańcucha dostaw?
Cross-docking pozwala drastycznie skrócić łańcuch dostaw, dzięki czemu towar jest w stanie trafić do klienta docelowego znacznie szybciej. Co więcej, znacząco redukuje koszty logistyczne, likwidując konieczność składowania całości lub części produktów we własnym magazynie. Wyzwanie, jakie tu się pojawia jest związane z przewoźnikami (zwykle zewnętrznymi), którzy muszą dbać o bardzo precyzyjne trzymanie się harmonogramu. To na ich barkach spoczywa dbanie o efektywność łańcucha dostaw – muszą zgrywać się ze sobą idealnie, by wszystkie procesy przebiegały bez jakiejkolwiek zwłoki.
Oszczędności kosztowe i redukcja czasu dostawy
Cross-docking to również możliwość zredukowania kosztów prowadzenia biznesu. Nie chodzi tutaj wyłącznie o te związane z wysyłką produktów, ale też z samym ich przechowywaniem w magazynie (generującym potrzebę zapewnienia im odpowiednich warunków oraz bezpieczeństwa). W połączeniu z szybkimi płatnościami online, oferowanymi między innymi przez Autopay, jest to model pozwalający na zdecydowanie najszybszą realizację zamówienia. Klienci dziś doceniają szybkość dostawy, co z kolei może przynieść Ci dodatkową renomę i zadowolenie ze świadczonych przez Twój sklep usług.
Artykuł sponsorowany
Dołącz do dyskusji