Skip to content

Kredyt hipoteczny na B2B – czy to możliwe?

Przeczytasz w ciągu 6 minut

Jeszcze kilka lat temu banki dawały kredyt hipoteczny jedynie osobom, które mogły pochwalić się umową o pracę i wysokim poziomem wynagrodzenia. Czasy się jednak zmieniły i do głosu dochodzą coraz bardziej klienci pracujący na umowy cywilnoprawne lub prowadzący własną działalność gospodarczą. Był czas, że instytucje bankowe niejako dyskryminowały osoby zatrudnione na mało stabilnych umowach. W końcu zrozumiano, że nie tędy droga i otwarto się także na tego typu klientów. Dzięki temu banki zyskały sporą grupę kredytobiorców, a sami zainteresowani otrzymali możliwość zaciągnięcia dodatkowego zastrzyku gotówki.

Spis treści:

Kredyty dla firm – co warto o nich wiedzieć?

Według ostatnich badań statystycznych, polskie przedsiębiorstwa zadłużyły się dotychczas na kilkaset miliardów złotych. Kredyt lub pożyczkę ma już co trzecia firma w naszym kraju. Nic więc dziwnego w tym, że banki reagując na zapotrzebowanie na tego typu usługę, robią wszystko, by zaproponować właścicielom działalności gospodarczych jak najbardziej korzystne warunki i szeroką ofertę kredytów dla firm. Przedsiębiorcy mają więc możliwość wzięcia m.in. kredytu inwestycyjnego, w rachunku bieżącym, obrotowego czy też hipotecznego.

Kredyt hipoteczny – co to takiego?

Pod pojęciem tym kryje się długoterminowe zobowiązanie bankowe, którego zabezpieczeniem jest hipoteka ustanowiona na rzecz instytucji bankowej na prawie użytkowania wieczystego lub własności nieruchomości położonej w Polsce. Z tego powodu kredyt hipoteczny jest udzielany najczęściej w przypadku finansowania zakupu mieszkania lub budowy domu.

Jak aplikować?

Procedura ubiegania się o pożyczkę rozpoczyna się od złożenia stosownego wniosku, w którym klient poda swoje dane osobowe, kontaktowe, a także wyrazi zgodę na ich przetwarzanie. W tym momencie bank przystępuje do weryfikacji tożsamości klienta, a także sprawdzenia jego historii kredytowej w bazach dłużników Biura Informacji Gospodarczej, Krajowego Rejestru Długów oraz Biura Informacji Kredytowej. Podmioty te gromadzą zarówno pozytywne, jak i negatywne wątki z przeszłości klienta.

Jakie warunki należy spełnić?

Po kontroli na listach dłużników, bank przechodzi do oceny zdolności kredytowej wnioskującego. W tym momencie duże znaczenie odgrywają parametry zobowiązania, czyli wysokość, liczba i wielkość rat, a także wszelkie zabezpieczenia spłaty należności. Jeśli chodzi o kredyt hipoteczny rolę tego ostatniego odgrywa co do zasady nieruchomość. Podmiot udzielający wsparcia zażąda więc od klienta okazania dokumentów potwierdzających własność mieszkania lub domu, na który zostanie nałożona hipoteka, a także wycenę rzeczoznawcy. Jeśli wnioskujący takiej nie posiada, bank może zlecić wykonanie operatu szacunkowe. Dokument będzie dla instytucji finansowej w pełni wiążący.

Kredyt hipoteczny a B2B – korzyści i możliwości

Wielu zobowiązanie z zabezpieczeniem nieruchomości wydaje się czymś skomplikowanym, a już na pewno niosącym spore ryzyko. Tymczasem jest to jeden z najbardziej opłacalnych produktów bankowych dla osób, które nie mogą pochwalić się wysoką zdolnością kredytową. Zabezpieczenie należności za pomocą nieruchomości w większości przypadków wystarcza, aby przekonać bank do przekazania pieniędzy. Instytucja ta musi być bowiem pewna tego, że w przypadku niewypłacalności dłużnika odzyska – obojętnie w jakiej postaci – wypłacone środki. Dzięki temu mechanizmowi o kredyt hipoteczny mogą się więc starać także osoby zatrudnione na mało stabilnych umowach cywilnoprawnych lub prowadzące własną firmę. Samozatrudnienie staje się aktualnie czymś powszechnym. Banki zauważają tę tendencję i robią wszystko, aby wyjść naprzeciw możliwościom klientów.

Kredyt hipoteczny a działalność gospodarcza – czy to możliwe?

Samozatrudnieni będą jednak zobligowani do przedstawienia przychodów przedsiębiorstwa, a także jego ogólnej kondycji finansowej. Duże znaczenie odgrywa branża i tempo, w jakim rozwija się działalność. Sporym atutem może być to, że firma funkcjonuje na rynku innowacji lub realizuje międzynarodowe projekty. To utwierdzi bank w przekonaniu, że właścicielowi takiego przedsiębiorstwa można w pełni zaufać i powierzyć na jego ręce środki w ramach kredytu hipotecznego.

Na co uważać?

Kluczową informacją, jaką powinien przekazać kredytobiorcy bank, jest całkowity roczny koszt kredytu. Składa się na niego wiele elementów, w tym odsetki, marża banku, prowizje, opłaty przygotowawcze itp. Warto zainteresować się tym aspektem. Podobnie wygląda kwestia możliwości wcześniejszej spłaty należności. Wiele banków dopuszcza takie rozwiązanie. Czasami jednak trzeba zapytać o nie wprost, ponieważ może nie być uściślone w umowie. Przy kredycie hipotecznym należy ponadto uważać na konkretny opis zabezpieczenia zobowiązania. W umowie powinny być wykazane wszystkie dane dotyczące nieruchomości, w tym metraż i pełna wycena. Pozwoli to uniknąć nieporozumień w przypadku różnic pomiędzy kwotą kredytu a wartością hipoteki.

Czy warto zaciągnąć kredyt?

Kredyt hipoteczny a umowa o pracę – hasło to już dawno straciło na aktualności. Okazuje się bowiem, że rodzaj zatrudnienia jest dziś dla banku tylko jedną z wielu informacji. Podobne znaczenie ma cel zaciągania zobowiązania, wysokość dochodu wnioskującego czy jego stan cywilny. Z całą pewnością warto sięgnąć po kredyt. Przed złożeniem podpisu na umowie należy jednak dokładnie przeanalizować wszelkie „za” oraz „przeciw”. Niezbędne będzie także przejrzenie każdego z jej zapisów. Jeśli któryś obudzi wątpliwości, warto od razu skonsultować sprawę z pracownikiem instytucji bankowej.

Autor artykułu

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *