Skip to content

Jak obsługiwać terminal płatniczy?

Przeczytasz w ciągu 5 minut

Terminal płatniczy to rozwiązanie, które powinno znaleźć się w każdej firmie. Ułatwia realizowanie transakcji, ale przede wszystkim stanowi odpowiedź na potrzeby klienta. A ten z kolei coraz chętniej decyduje się na płatności bezgotówkowe. Wybierając punkt realizacji usług czy też zakupów wybierze więc miejsce, które oferuje mu zróżnicowane formy regulowania należności.

Pierwsze kroki

Każdy terminal płatniczy wymaga instalacji i odpowiedniej konfiguracji. Wybierając konkretne rozwiązanie i dostawcę usług, zwykle w ofercie zawarta jest także pomoc przy wdrożeniu urządzenia w firmie. Więcej na tent temat piszemy w tekście Ile kosztuje terminal płatniczy? To specjalista zajmuje się procesem uruchomienia terminala i sprawdza, czy działa on bez problemów. Po instalacji możliwe jest swobodne użytkowanie urządzenia.

Oferowane produkty często są proste w obsłudze i nie wymagają dodatkowych kwalifikacji, a jedynie pewnej praktyki i cierpliwości. Warto też zaznajomić się z instrukcją, która dołączona jest do urządzenia. W ten sposób, bez większych trudności pozna się podstawowe mechanizmy funkcjonowania posiadanego urządzenia. Choć większość działa na podobnych zasadach, czasem różnią się od siebie. Dlatego też niezależnie od posiadanego doświadczenia czy intuicyjności terminala, warto zapoznać się ze wskazówkami producenta.

Wprowadzenie kwoty transakcji

Kiedy pojawia się klient wyrażający chęć zapłaty w formie bezgotówkowej uruchamia się terminal. Najważniejsze jest wpisanie przy pomocy klawiatury kwoty transakcji. Po upewnieniu się, że kwota jest poprawna, należy ją zatwierdzić. W tym celu naciska się zielony przycisk „Enter”. Z racji tego, że czasem zdarzają się pomyłki, kwotę można jeszcze wycofać. W tym celu należy wykorzystać czerwony przycisk „Kasuj”. Wówczas należy poprawną już kwotę wpisać i zatwierdzić. Dodatkowo, czynność tę można wykonać także przy użyciu żółtego przycisku. Obok „0” zlokalizowany jest przycisk, który pozwala na postawienie przecinka oraz przejście do dziesiętnych oraz setnych części kwoty danej transakcji.

Za każdym razem klient ma możliwość zweryfikowania na wyświetlaczu poprawności kwoty. Dzięki temu można kontrolować kasjera i zgłosić swoje zastrzeżenia. Niemniej jednak osoba obsługująca terminal ma obowiązek poinformowania klienta o wartości transakcji.

Wybór metody płatności

Obecnie większość klientów ma możliwość realizowania płatności kartami tradycyjnymi lub zbliżeniowymi oraz poprzez BLIK. Warto więc wcześniej upewnić się, jakie możliwości daje zakupiony terminal płatniczy. Coraz częściej dostępne są takie opcje, jak: włożenie karty do terminala, przeciągnięcie przez czytnik znajdujący się po prawej stronie oraz płatności zbliżeniowe i te realizowane przy pomocy BLIK.

Każdorazowo należy klienta poprowadzić przez procedurę płatności, by nie popełnił on błędu lub by transakcja przebiegła szybko i bez większych zakłóceń. Można mu pomóc przy włożeniu karty lub przeciągnięciu przez terminal, jeśli pojawiają się problemy. Jednak po zainicjowaniu płatności należy przekazać terminal klientowi.

Płatność powyżej 100 zł

W przypadku płatności niższych niż 100 zł, a wykonywanych zbliżeniowo, wystarczy samo zbliżenie narzędzia płatniczego do terminala. Nie trzeba transakcji dodatkowo potwierdzać. Jednak w przypadku, gdy kwota przekracza 100 zł, niezbędne jest wpisanie kodu PIN przez klienta. W takiej sytuacji, konieczne jest przekazanie terminala klientowi. Po wpisaniu odpowiedniego PINu do swojej karty, należy zaakceptować płatność przy pomocy zielonego przycisku. W zależności od wybranego urządzenia, terminal może posiadać swój pin pad (jest cały czas przed klientem, dzięki czemu wygodniej wprowadza się potrzebne hasło. Urządzenie łączy się bezprzewodowo lub przy pomocy kabla). 

W przypadku, gdy klient nie wpisze poprawnego numeru, wówczas można ponowić próbę. Jeśli pomyłka nastąpi kilka razy, płatność nie zostanie zrealizowana, a klient zablokuje sobie kartę. Dlatego w takiej sytuacji warto zachować uwagę i spokój. Po wpisaniu poprawnego PINu następuje akceptacja płatności. Jeśli sieć jest przeciążona, może to potrwać kilka sekund. Czas trwania jest też uzależniony od siły sygnału i dostępności banków. Jeśli pojawiają się awarie lub problemy, transakcja może nie zostać zaakceptowana.

Płatności begotówkowe - wybierz terminal płatniczy w Banku Pekao S.A.Advertisement

Zakończenie transakcji

Jeśli autoryzacja jest pozytywna, urządzenie samo drukuje paragon. Stanowi on potwierdzenie dla zrealizowania transakcji i pobrania płatności. Dlatego też należy go zatrzymać dla siebie. Następnie należy kliknąć zielony przycisk. Wówczas konieczne jest upewnienie się, czy klient chce także otrzymać stosowne potwierdzenie płatności.

Nie zawsze musi się na to zgodzić. Jeśli się godzi, wówczas naciska się zielony „Enter”, natomiast gdy nie będzie chciał potwierdzenia wystarczy kliknąć czerwony przycisk „Kasuj”. Klient może otrzymać kopię paragonu albo kopię i potwierdzenie transakcji. Najczęściej działanie to kończy całą transakcję. W przypadku, gdy konieczne będzie ponowne wydrukowanie paragonu tej samej transakcji, wówczas należy wybrać przycisk „Menu”. Tutaj wybiera się historię transakcji i wskazuje właściwą pozycję.

Autor artykułu

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *