Skip to content

8 błędów początkujących firm. Na co uważać na początku działalności?

Przeczytasz w ciągu 5 minut

Właśnie zostałeś przedsiębiorcą? Nie musisz uczyć się wyłącznie na własnych pomyłkach.  Zobacz jakie błędy najczęściej popełniają początkujące, jednoosobowe firmy i zwiększ swoje szanse powodzenia. Samo zaangażowanie i dobry pomysł nie wystarczą. Konieczna jest elementarna wiedza o prowadzeniu firmy.

1. Mały budżet

Rozkręcenie prosperującego biznesu nie jest tanie. Przed rozpoczęciem działalności powinieneś mieć odłożone lub pożyczone pieniądze na co najmniej kilka miesięcy działalności. By uniknąć przepalenia środków spisz podstawowy biznesplan, który uwzględni wszystkie potencjalne koszty firmy.

Niewielkie wydatki rzędu 100 zł mogą nie wydawać się godne uwzględnienia w kosztach, jednak takie rzeczy sumują się. Po chwili może okazać się, że łącznie takie ‘drobne’ kwoty sięgają tysięcy złotych miesięcznie, a biznes nie działa jeszcze na pełnych obrotach i nie ma z czego kontynuować działalności i potrzebny jest kredyt dla firm.

2. Ignorowanie reklamy

Wielu nowych przedsiębiorców decyduje się opierać wyłącznie swojej prywatnej sieci kontaktów. To błąd. Nawet jeżeli masz dużo znajomych, to w końcu ich pula wyczerpie się, a ty zostaniesz bez klientów. 

Przeznacz część budżetu i czasu na reklamę. Standardem jest prowadzenie choćby konta firmowego na facebooku. Jeżeli prowadzisz działalność w konkretnym mieście czy dzielnicy, to warto dodać również wizytówkę swojej firmy w google. Będzie wyświetlała się potencjalnym klientom w danej lokalizacji. Jest to całkowicie darmowe. Inne, proste działania reklamowe to płatna reklama na facebooku i w google. Jest to na tyle proste, że nie potrzebujesz do tego opieki agencji marketingowej. 

3. Brak podziału na firmę i życie prywatne

W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych trudno jest niekiedy oddzielić życie prywatne od firmy. Warto jednak próbować. Przede wszystkim na podział zasługują pieniądze firmowe i osobiste. Do takiego podziału przyda się założenie osobnego rachunku firmowego. Na rachunek będziemy przyjmować wszystkie wpływy z działalności firmy, a także wypłacać sobie ‘pensję’ na konto prywatne. Taki manewr ułatwi również księgowość.

Należy również spróbować rozdzielić czas prywatny od tego w pracy. Dużo przedsiębiorców szybko wypala się pozostając w pracy praktycznie 24 godziny na dobę. Lepiej jest wyznaczyć sobie konkretne godziny działania, a poza nimi wyłączyć firmowy telefon.

4. Zbytnia koncentracja na szczegółach

Pułapka perfekcjonizmu może dotyczyć wszelkich sfer życia, ale jest szczególnie szkodliwa w przypadku firm. Nie istnieje produkt czy usługa, które odpowiadałyby każdemu. Nie ma więc sensu bez końca go udoskonalać. Ma być jedynie spełniać wymagania określonej grupy docelowej. 

Nie inaczej jest ze zleconymi usługami. Na przykład strona internetowa twojej firmy nie musi od razu wyglądać jak witryna Apple. Na początku skup się na tym by wypuścić cokolwiek, a dopiero w dalszym kroku, stopniowo ulepszaj kolejne rzeczy. Taką taktykę stosują właściwie wszystkie większe przedsiębiorstwa wypuszczając przeróżne wersje testowe swoich usług czy produktów. 

5. Chęć robienia wszystkiego samemu

Nie bój się powierzyć części swoich obowiązków specjalistom. Dzięki temu będziesz mógł skupić się na tym, co robisz najlepiej i dlaczego właściwie założyłeś firmę. Chyba nie zrobiłeś tego po to, by zajmować się opłacaniem podatków. Ten błąd popełnia wiele osób, gdyż nie potrafią jeszcze ufać swoim kontrahentom i uważają, że każdy poza nimi popełni błąd. 

Usługi, które warto przenieść poza firmę już na początku działalności to księgowość oraz marketing. Wraz z rozwojem firmy konieczne będzie przeniesienie części zadań na współpracowników na zasadzie umowy o dzieło, a w końcu – zatrudnienie kogoś na etacie.

6. Brak grupy docelowej

Jeszcze przed założeniem firmy zastanów się kto konkretnie miałby kupić twój produkt czy usługę. Trikiem stosowanym przez duże firmy jest wyobrażenie sobie idealnego klienta, do którego miałby trafić konkretny produkt.

Postaraj się określić jego wiek, zainteresowania i profil psychologiczny. Najlepiej, jeżeli mała firma trafia do określonej niszy, w której nie ma jeszcze silnej konkurencji. Decydując się na kierowanie produktu ‘do wszystkich’ będziesz skazany na rywalizowanie z największymi graczami na rynku, którzy mają nad twoją firmą istotną przewagę.

7. Brak wiedzy o prowadzeniu firmy

Być może jesteś świetnym specjalistą w swojej niszy – pewnie dlatego zdecydowałeś się na założenie firmy. Nie oznacza to jeszcze, że wiesz cokolwiek o prowadzeniu firmy. Przydadzą ci się umiejętności takie jak:

  • zarządzanie swoim czasem, planowanie i egzekwowanie projektów
  • prowadzenie administracji – skrupulatne płacenie rachunków, segregacja korespondencji, księgowość

Konieczna jest podstawowa znajomość prawa podatkowego i tego dotyczącego twojej branży. Sprawdź jakie podatki będziesz musiał płacić, co jaki czas wymagane są deklaracje podatkowe oraz co wolno i czego nie wolno ci robić, oraz jak wygląda odprowadzanie ZUS-u dla JDG. 

8. Brak ryzyka

Skoro założyłeś swoją firmę, to zaryzykowałeś. Czas na kolejny krok. Niestety, prowadzenie firmy to nie praca na etacie i nie ma tu żadnych zabezpieczeń przed np. poważną chorobą czy zwykłym brakiem szczęścia.

Jeżeli jednak będziesz bał się inwestować, to nigdy nie rozwiniesz firmy. Ryzyko związane z firmą będzie istniało zawsze, można jedynie je minimalizować prowadząc odpowiednie analizy (np. analizę SWOT), testując produkt czy rozpisując biznesplan. Jeżeli zaryzykujesz i poniesiesz porażkę, to zyskasz cenne doświadczenie, które być może będziesz w stanie wdrożyć przy kolejnym projekcie.

Autor artykułu

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *