Skip to content

Akredytywa – co to jest i na czym polega?

Przeczytasz w ciągu 5 minut

Prowadzisz własną działalność i chcesz zabezpieczyć transakcje handlowe, które realizujesz ze swoimi kontrahentami? Nie ma lepszego sposobu niż akredytywa, z której korzystają niemalże wszystkie firmy nawiązujące współpracę z zagranicznymi klientami. Dzięki takiemu rozwiązaniu zyskujesz przede wszystkim gwarancję bezpieczeństwa transakcji oraz zapłaty za dostarczane towary. W ramach akredytywy będąc importerem, masz też pewność, że dostawca wywiąże się z zawartej umowy. Na czym polega akredytywa? Czym jest ta forma świadczeń bankowych? Jakie są jej rodzaje? Sprawdź i zadbaj o bezpieczeństwo interesów swojego przedsiębiorstwa.

Akredytywa – co to takiego?

Akredytywa to nic innego, jak usługa świadczona przez banki w ramach współpracy biznesowej
z przedsiębiorcami. Kiedy masz własną firmę możesz korzystać nie tylko z różnych form finansowania takich, jak np. kredyty firmowe, inwestycyjne lub w rachunku bieżącym. Instrument będący akredytywą to doskonałe rozwiązanie jeśli chcesz zabezpieczyć swoje transakcje z kontrahentami na całym świecie. Czy istnieją jakiekolwiek rozwiązania podobne do akredytywy? Oczywiście, że tak i zaliczamy do nich:

Są to jednak nieco inne formy współpracy biznesu z bankiem, a nieco bliżej warto poznać zasadę działania akredytywy. Czym jest ta forma zabezpieczenia w praktyce? To nierozerwalne zobowiązanie banku do wypłaty dla dostawcy towaru konkretnej kwoty w ustalonym z góry terminie. Warunkiem wypłaty jest jednak spełnienie wszelkich warunków wynikających z zawartej umowy.

Kto zleca akredytywę?

Tym działaniem zajmuje się zawsze odbiorca towaru, czyli kupujący. Akredytywa zazwyczaj udzielana jest na żądanie dostawcy, dzięki czemu transakcja zostaje odpowiednio zabezpieczona, a dostawca ma gwarancję, że otrzyma należność za dostarczone towary do klienta.

Na jakich zasadach działa akredytywa – krok po kroku

Warto wiedzieć, że ten typ usługi bankowej został zdefiniowany przez Art. 85 i Art. 86 Prawa bankowego w Polsce. Ujmując to w praktyczny sposób, można powiedzieć, że akredytywa ma następujący schemat działania w zakresie współpracy pomiędzy dostawcą a odbiorcą towarów.

  1. Odbiorca zleca akredytywę w swoim banku.
  2. Bank ustala dokładne warunki współpracy, wysokość kwoty do wypłaty oraz termin realizacji zlecenia.
  3. Otwarta przez bank akredytywa pozwala na zablokowanie określonej sumy pieniędzy na rachunku odbiorcy towaru, aż do czasu kiedy konkretny towar zostanie odebrany.
  4. Kiedy eksporter, czyli sprzedający wywiąże się z umowy i dostarczy towar w umówionym terminie, bank wypłaca mu należne środki z tych zablokowanych w ramach akredytywy.

To duży skrót funkcjonowania usługi, jaką jest akredytywa, która jednak jest jednym z najprostszych
i najprawdopodobniej najbezpieczniejszych rozwiązań dla każdego przedsiębiorcy. Wykorzystując tego typu zabezpieczenie transakcji zarówno odbiorca, jak i dostawca towaru mogą być spokojni o swoje finanse.

To ważne! Bank wypłaci dostawcy należne środki tylko wtedy, kiedy ten przedstawi stosowne dokumenty potwierdzające zrealizowanie kontraktu.

Do najważniejszych dokumentów, jakie są wymagane przy akredytywie, zaliczamy:

  • Faktury;
  • Certyfikaty;
  • Listy przewozowe;
  • Atesty towarowe;
  • Ubezpieczenie.

To podstawowa dokumentacja, która będzie przydatna zarówno podczas tranzytu towaru bezpośrednio do klienta, jak i stanowiąca podstawę dla banku do wypłaty środków pieniężnych w ramach zawartej przez kontrahentów umowy związanej akredytywą.

Rodzaje akredytywy – o czym warto wiedzieć?

Co ciekawe, obecnie wyróżnia się nawet kilkanaście rodzajów akredytywy bankowej, która dostępna jest dla przedsiębiorców importujących i eksportujących towary. Banki w ramach tego typu usług oferują głównie akredytywę:

  1. Importową – bank zobowiązuje się do wypłaty środków danemu kontrahentowi.
  2. Eksportową – bank jedynie pośredniczy i ma za zadanie zweryfikować autentyczność obowiązującej akredytywy, pośredniczyć w przekazywaniu dokumentów oraz środków pieniężnych na rzecz nadawcy towaru.

Warto jednak wyróżnić, chociażby te najpopularniejsze akredytywy ze względu na Prawo bankowe, do których zaliczamy:

  • Akredytywę dokumentową – będącą zobowiązaniem banku do zapłaty świadczenia na rzecz dostawcy po spełnieniu warunków umowy i okazaniu niezbędnej dokumentacji przewozowej.
  • Akredytywę pieniężną – kiedy to na zlecenie klienta bank wykonuje zwrot kwoty wypłaconej dla beneficjenta.

Co ciekawe, na rynku dostępnych jest też wiele innych form współpracy w zakresie akredytywy ze względu na zakres usług banku pośredniczącego, uprawnienia instytucji, sposób płatności i wiele innych.

Ile kosztuje akredytywa bankowa?

Mimo maksymalnego bezpieczeństwa, jakie zapewnia akredytywa, jest to dość kosztowne rozwiązanie dla przedsiębiorców ze względu na fakt, iż banki pobierają opłaty za:

  • Badanie dokumentacji przewozowej;
  • Potwierdzenie wykonania umowy;
  • Przygotowanie umowy akredytywy;
  • Prowizję (od 0,2 do 0,3%).

Pamiętaj też, że jako przedsiębiorca będziesz zmuszony do zapłaty wszelkich opłat związanych z podpisaniem takiej umowy, a także tych związanych z awizowaniem, czy nawet potwierdzeniem wykonania umowy przez kontrahentów. Zastanawiasz się, czy akredytywa to dobre rozwiązanie? Biorąc pod uwagę koszty takiej formy zabezpieczenia, akredytywa będzie opłacalna wtedy, kiedy:

  • Obawiasz się o wiarygodność dostawcy;
  • Zawierasz transakcję na duże kwoty.

Pamiętaj, że akredytywa to tylko jedno z rozwiązań zabezpieczających interesy dostawców i odbiorców towarów nawet w przypadku transakcji zagranicznych. Na korzyść akredytywy przemawia jednak szybka płatność na rzecz dostawcy po otrzymaniu towaru oraz gwarancja, że pieniądze zostaną wysłane tylko po dopełnieniu wszelkich formalności przez każdą ze stron transakcji.

Autor artykułu

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *