Skip to content

Analiza rentowności przedsiębiorstwa – co powinieneś o niej wiedzieć?

Przeczytasz w ciągu 5 minut

Aby firma dobrze prosperowała, kluczowe będzie zachowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa. Zobacz, czym jest analiza rentowności przedsiębiorstwa i jakie są jej wskaźniki. Analiza rentowności w przedsiębiorstwie jest obliczana za pomocą odpowiednich wskaźników. Jest to jedna z płaszczyzny analizy wskaźnikowej firmy. 

Spis treści:

Czym jest analiza rentowności?

Analiza rentowności to jedna z najważniejszych części analizy finansowej przedsiębiorstwa. Wyniki, które są generowane poprzez obliczenie analizy rentowności, mówią nam o tym, w jakim stopniu spółka jest w stanie tworzyć zysk. Ten proces ma na celu przede wszystkim ustalenie relacji pomiędzy zyskiem a stratą zainwestowaną w przedsiębiorstwo. W większości przypadków wyższe wskaźniki mówią nam o lepszej rentowności firmy. Wysoka rentowność przedsiębiorstwa oznacza opłacalność jej działań i przyczynia się w dużej mierze do wzrostu wartości firmy.

Rentowność przedsiębiorstwa

Rentowność przedsiębiorstwa informuje nas o szybkości zwrotu nominału pieniężnego, który został zainwestowany w firmę. Rentowność jest rozpatrywana w trzech ujęciach. Wśród nich pojawia się: analiza rentowności sprzedaży, majątku oraz zaangażowanych kapitałów własnych. Pamiętajmy, że przy obliczeniu rentowności możemy uzyskać wynik zarówno w postaci czystego zysku, jak i deficytu.

Analiza rentowności sprzedaży

Wynik uzyskany poprzez analizę wskaźnika rentowności sprzedaży mówi nam o opłacalności danej sprzedaży, czyli w rzeczywistości określa, jaki przychód otrzymaliśmy na marży zysku netto. Wskaźnik ten jest obliczany jako iloraz zysku netto oraz wartości osiągniętego przychodu ze sprzedaży. Marża zysku netto w dłuższym okresie nie powinna spadać, lecz utrzymywać się na stałym poziomie lub rosnąć. Wysoki poziom otrzymanego wskaźnika mówi nam o tym, że każda uzyskana złotówka daje firmie coraz to większy zysk. Dzięki takiej analizie można zinterpretować, że przedsiębiorstwo potrafi skutecznie pozycjonować swoje strategie cenowe.

Wskaźnik rentowności majątku

Wskaźnik rentowności majątku pokazuje nam, jak firma zarządza swoimi aktywami. Oczywiście, im wartość wskaźnika jest wyższa, tym lepiej świadczy to o przedsiębiorstwie. Rentowność aktywów zależy w głównej mierze od rentowności sprzedaży netto oraz szybkości rotacji zaangażowanych aktywów. Firmy obliczają wskaźnik rentowności majątku, aby porównać, jak wypadają na tle konkurencji firm działających w tej samej branży.

Wskaźnik rentowności zaangażowanych kapitałów własnych

Dzięki obliczeniu wskaźnika rentowności kapitałów własnych można skalkulować, ile zysku udało się uzbierać spółce z wniesionych kapitałów własnych. Im wyższa wartość wskaźnika, tym sytuacja ta jest korzystniejsza dla przedsiębiorstwa. Wskaźnik ten jest uważany za jeden z najważniejszych wskaźników w gospodarce rynkowej. Dzięki obliczeniu wskaźnika rentowności kapitałów własnych firma może otrzymać informację o stopie zysku, jaka przynosi inwestycja w akcje.

Interpretacja wskaźników finansowych, czyli analiza rentowności

Obliczenie wskaźników rentowności nie jest niczym trudnym. Każdy wskaźnik ma przypisany swój wzór, na bazie którego obliczana jest rentowność firmy. Inaczej sytuacja wygląda z kwestią samej interpretacji wskaźników finansowych. Najlepszym sposobem jest skorzystanie ze specjalistycznej literatury, w której znajdziemy opis poszczególnych wskaźników określających ich wartości optymalne. W większości przypadków im wskaźnik ma wyższą wartość, tym lepiej dla przedsiębiorstwa. Jest tak przynajmniej w przypadku opisanych przez nas trzech podstawowych wskaźników finansowych, umożliwiających określenie rentowności firmy.

Oczywiście istnieją również wskaźniki finansowe tzw. destymulatami, czyli takimi wskaźnikami, w których spadek wartości jest pożądany dla przedsiębiorstwa. Przykładem wskaźników destymulatacyjnych jest na przykład wskaźnik zadłużenia firmy. Większość wskaźników jest porównywana do wyniku uzyskanego w poprzednim okresie lub do konkurencji działającej w tej samej branży. Dzięki temu można ocenić sytuację ekonomiczno-finansową, jaka istnieje w danym momencie. Możesz sprawdzić jak oblicza się rentowność przedsiębiorstwa np. w tym wpisie.

Wskaźnik środków pieniężnych

Wskaźnik środków pieniężnych to jedna z miar oceny płynności finansowej firmy. Przedstawia on relację pomiędzy natychmiast wymaganych aktywów do bieżących pasywów. Im wyższy wskaźnik, tym firma może łatwiej regulować swoje płatności. Jeżeli firma nie posiada żadnych środków finansowych na swoim koncie, nie mówi nam to od razu o braku płynności finansowej przedsiębiorstwa. Firma może bowiem korzystać choćby z kredytu obrotowego. Wskaźnik środków pieniężnych określa, jaką część pieniężną jesteśmy w stanie przeznaczyć na uregulowanie zobowiązań, gdy w danym momencie nadchodzi taka potrzeba.

Autor artykułu

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *