Skip to content

Na czym polega efekt halo i jak wykorzystać go w biznesie?

Przeczytasz w ciągu 5 minut

Efekt halo to pojęcie psychologiczne, które dotyczy przede wszystkim tendencji do automatycznego przypisywania cech. W tym przypadku wrażenie dzielimy na dwa rodzaje: negatywne i pozytywne. Każde z nich powoduje określone działania, które wywoływane są przez tzw. efekt aureoli. Chcesz wiedzieć, na czym polega efekt halo i co na ten temat mówi psychologia? Podpowiadamy!

Zjawisko aureoli – kiedy można go doświadczyć?

Efekt halo jest wręcz nieuchronny, gdyż wynika ze sposobu działania ludzkiej psychiki. Z tego względu pierwsze wrażenie wywierane np. podczas rozmowy o pracę jest tak ważne. Można powiedzieć, iż jest to tzw. błąd poznawczy, gdyż nie zawsze pierwsze negatywne lub pozytywne wrażenie musi świadczyć o tym, jaki jest w rzeczywistości człowiek czy nawet cała firma.

Można krótko powiedzieć, że zjawisko aureoli widoczne jest przede wszystkim na samym początku kariery zawodowej podczas odbywania rozmów o pracę, choć w skrajnych przypadkach doświadczamy go o wiele wcześniej. Już na etapie szkolnictwa człowiek jest poddawany licznym testom i sprawdzianom. Kiedy pierwsze wrażenie np. w szkole jest raczej negatywne, prawdopodobnie przez dłuższy czas osoba, która je wywarła, będzie traktowana jako ktoś zły lub na odwrót.

Czy efekt halo znika z czasem? Jak wygląda leczenie efektu aureoli?

W nowych miejscach pracy efekt halo lub popularnie zwany efekt Golema znika już po pierwszych dniach. Wystarczy, że zapoznasz się z zespołem i pozwolisz się bliżej poznać. Dzięki otwartości inni ludzie mogą zmienić o Tobie zdanie, które dotychczas było negatywne właśnie przez słabe pierwsze wrażenie. To samo tyczy się sytuacji odwrotnych. na rozmowie o pracę, można zrobić naprawdę pozytywne wrażenie, natomiast po kilku dniach współpracy okazuje się, że człowiek jest zupełnie inny, aniżeli wydawał się początkowo.

Można śmiało powiedzieć, że leczenie efektu halo odbywa się samoistnie poprzez rozmowę i wyrażanie samego siebie w sposób jasny i zgodny z prawdą. Zjawisko aureoli mocno wpływa na relacje między ludzkie. Często okazuje się, że dwójka osób w jednym zespole firmowym nie lubi się tylko dlatego, że nigdy wcześniej nie mieli okazji porozmawiać. To przykre zjawisko, ale bardzo często spotykane szczególnie w dużych korporacjach.

Efekt halo a marketing i biznes. Metody wykorzystywania zjawiska aureoli w działaniach marketingowych

Efektu aureoli nie da się pozbyć całkowicie. Można jednak wywierać jak najwięcej pozytywnych skojarzeń podczas prowadzenia biznesu, szczególnie w kontaktach pomiędzy pracownikami oraz na linii firma – klient. Jeśli każda ze stron ma dobre zdanie o tej drugiej, prawdopodobnie współpraca będzie układać się wyśmienicie. Chcesz wiedzieć więcej na temat tego, jak działa efekt halo? Psychologia wyjaśnia to zjawisko, ale czy dotyczy to także reklamy, marketingu i prowadzenia własnej firmy? Jak najbardziej tak!

W świecie reklamy liczy się przede wszystkim siła skojarzeń. To istotny element wspomagający działania marketingowe opracowywane przez dane przedsiębiorstwo. Zjawisko aureoli pozwala na wypromowanie produktu na podstawie np. reklamowania go z wykorzystaniem znanej i lubianej osoby. Przykładem wykorzystywania efektu halo jest zatrudnianie influencerów do promocji np. odżywek na siłownię. Nie można też zapomnieć i innych ważnych kwestiach takich, jak:

  • eleganckie i funkcjonalne opakowanie produktów;
  • przejrzysta oferta handlowa firmy, którą chce się czytać;
  • czytelne komunikaty do potencjalnych odbiorców, czyli klientów.

Warto mieć na uwadze, że efekt aureoli nie trwa wiecznie i tego typu działania marketingowe są raczej krótkotrwałe. Przynoszą jednak zadowalające efekty jeśli chodzi o wzrost sprzedaży towarów czy rozpoznawalność marki na rynku. Należy jednak uważać, aby nie wywołać negatywnego wrażenia na konsumentach, gdyż to może odbić się nawet na bankructwie firmy.

Zanim zdecydujesz się na podejmowanie tak ryzykownych działań marketingowych z wykorzystaniem zjawiska aureoli, najlepiej skontaktuj się z dobrą agencją PR. Tylko w ten sposób efektownie poprawisz wizerunek swojej marki, a także krótkofalowo zwiększysz sprzedaż towarów i usług.

Czy warto wykorzystać efekt halo w swojej firmie?

Efekt halo może mieć negatywny wydźwięk, szczególnie jeśli chodzi o relacje międzyludzkie w firmie. Można temu szybko zaradzić poprzez:

  • cykliczne spotkania zespołów;
  • wyjścia integracyjne;
  • pracę zespołową.

Dzięki temu więzi pomiędzy współpracownikami zacieśniają się, a oni sami są w stanie o wiele lepiej się poznać. W wyniku takich działań efekt halo z negatywnym wrażeniem zanika i zmienia się w pozytywne lub neutralne odczucia. We własnej firmie zdecydowanie warto wykorzystać efekt halo, choć należy uważać – szczególnie w relacjach międzyludzkich, jak i reklamie. Jeśli prowadzisz firmę kosmetyczną i produkujesz kosmetyki dla kobiet i mężczyzn, koniecznie zadbaj o stylowe opakowania. To właśnie wygląd jest podstawowym czynnikiem wywołującym efekt halo w negatywnym lub pozytywnym rozdźwięku. Dla przedsiębiorstwa oczywiście najważniejsze jest, by na swoich klientach wywołać tylko pozytywne odczucia. To samo tyczy się relacji w zespole wewnątrz firmy. Kiedy wiesz już, czym jest efekt halo w praktyce, spróbuj zapanować nad tym zjawiskiem i sprawić, że jego psychologiczne efekty przyniosą tylko pozytywne skutki.

Autor artykułu

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *