Skip to content

Marketing szeptany. Co to jest i jak zacząć go używać?

Przeczytasz w ciągu 5 minut

Wszelkiego rodzaju działania marketingowe mają na celu poprawę rozpoznawalności przedsiębiorstwa lub danej marki w sieci. Jakie działania warto podejmować w tym zakresie? Czy marketing szeptany to dobre rozwiązanie? Sprawdź, jakie cele można zrealizować tego typu działaniami i ile można na tym zyskać.

Marketing szeptany – co to takiego?

Ogólnie rzecz biorąc, marketing szeptany to nic innego, jak informowanie odbiorców o wszelakich zaletach danego przedsiębiorstwa, marki lub pojedynczego produktu. W ramach szeptanego marketingu online wykorzystuje się najróżniejsze techniki, które mają wpłynąć na konsumentów. W wyniku takich czynności marketingowych potencjalny klient odczuwa potrzebę posiadania usługi lub produktu, a także rodzi się w nim ciekawość poznania reklamowanej rzeczy.

Wszelkiego rodzaju rekomendacje, opinie oraz polecenia w sieci stanowią jedne z działań w ramach marketingu szeptanego. Co to jest w praktyce? Przede wszystkim dokładnie opracowana strategia opierająca się na generowaniu dyskusji wśród użytkowników sieci, a także przedstawianiu opinii. Warto wiedzieć też, że marketing szeptany prowadzony jest najczęściej tam, gdzie konsumenci wyszukują najwięcej informacji w danym zakresie.

Uwaga! Skuteczny marketing szeptany to taki, który w naturalny sposób przypomina konsumentom o danym produkcie, jednakże jest daleki od reklamy i ma formę spontanicznego przekazu treści.

Cele marketingu szeptanego

Wbrew pozorom opinie w sieci stanowią świetną formę reklamy dla danej usługi lub produktu. Zadania marketingu szeptanego polegają głównie na:

  • wywołaniu dyskusji;
  • stworzeniu pozytywnego wizerunki marki wśród konsumentów;
  • zbudowaniu zaufania do marki pod pozorem pomocy klientom.

Warto jednak wiedzieć, że wszelkiego rodzaju działania marketingowe, a w tym marketing szeptany, są mocno związane z pracą SEO. Aby pozyskać większą liczbę potencjalnych klientów lub zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej, nie ma lepszej opcji, aniżeli marketing szeptany. Według specjalistów metody działania marketingu szeptanego budzą wiele kontrowersji, jednakże nie da się całkowicie go pominąć w kwestii budowania marki w sieci.

Jak skorzystać z marketingu szeptanego? Najważniejsze wskazówki

Z marketingu szeptanego można korzystać na różne sposoby. Warto zaznaczyć, iż prawidłowe „szeptanie” w sieci polega głównie na dostosowaniu się do trzech podstawowych zasad, a mianowicie:

  1. Wiarygodność – pamiętaj, że szeptany marketing to wymagające zadanie. Postaw się w roli konsumenta, zastanów, co ten chciałby usłyszeć i dostosuj wypowiedź pisemną do jego oczekiwań. Pamiętaj, iż potencjalni konsumenci ufają innym klientom, a nie marce, która sama się promuje.
  2. Duża ilość treści – oczywiście w marketingu szeptanym chodzi w dużej mierze o sporą ilość treści, która trafia do odbiorców. Zwracaj jednak uwagę na to, aby Twoje wypowiedzi nie zawsze były nastawione na szeptanie. Dzięki temu unikniesz odrzucenia postów promocyjnych np. przez administratorów stron na portalach społecznościowych.
  3. Kreatywne teksty –  kreatywność podczas tworzenia treści ma duże znacznie jeśli chodzi o budowanie relacji z potencjalnym klientem. Zastanów się, jaką historię chcesz opowiedzieć. Poruszaj starannie doprecyzowane problemy i stawiaj na rozwiązanie, które ukierunkują potencjalnych klientów na skorzystanie z usługi lub produktu.

Warto jednak wiedzieć też, czego absolutnie nie robić podczas korzystania z marketingu szeptanego. Kategorycznie zabronione jest sztuczne wywoływanie dyskusji. Na czym więc polega błędnie realizowany marketing szeptany? Przykład nieprawidłowego zastosowania to: tworzenie sztucznych dyskusji z zapytaniem „Moje problemy finansowe skończyły się właśnie dziś. Słyszeliście o nowej firmie pożyczkowej…?”. Taka forma rozpoczynania dyskusji przynosi zupełnie odwrotne skutki aniżeli prawidłowo wykonywany marketing szeptany.

Oprócz tego nigdy nie używaj tych samych wypowiedzi, nie zakładaj nowych wątków, by promować usługę/produkt, a także pisz tylko w tematycznych grupach odbiorców. Co ważne, nie warto także linkować produktów na stronach, które nie są indeksowane przez Google.

Uwaga! Nigdy nie wprowadzaj w błąd potencjalnych odbiorców. Takie zachowania w przypadku marketingu szeptanego są po prostu nieetyczne.

Marketing szeptany – ceny rynkowe marketingu

Ile może kosztować marketing szeptany? Cennik zazwyczaj ustalany jest indywidualnie do potrzeb firmy lub produktu. Ogólnie rzecz biorąc, najczęściej uwzględnia się stawki za wstawienie postów na fora społecznościowe. W tym przypadku ceny zaczynają się od 50 groszy w górę. Warto jednak wiedzieć, iż najniższe stawki oznaczają prawdopodobnie kiepską jakość usługi, która przyniesie wymierne efekty. Jakie elementy są uwzględniane w przypadku marketingu szeptanego? Przede wszystkim takie, jak:

  • poznanie produktu, usługi;
  • analiza potrzeb mediów społecznościowych i konsumentów;
  • logowanie do wybranego serwisu;
  • stworzenie wypowiedzi w danej dyskusji;
  • przeanalizowanie wyników;
  • raportowanie.

Wbrew pozorom działania marketingu szeptanego nie należą do najprostszych. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz liczyć się z wydatkiem minimum 25-50 złotych za 10 wpisów szeptanych na forach i blogach. Tylko w ten sposób można skutecznie wypromować markę, nie wzbudzając podejrzeń potencjalnych klientów co do jej wiarygodności.

Autor artykułu

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *