Skip to content

Marketing wirusowy. Zobacz jak to działa!

Przeczytasz w ciągu 4 minut

Marketing w dzisiejszych czasach to naprawdę ważna kwestia, która dotyczy wielu obszarów działania przedsiębiorstwa m.in. w sieci internetowej. Obecnie praktycznie każdy korzysta z zasobów sieci, dlatego działania marketingowe są mocno nastawione na przyciągnięcie uwagi użytkowników internetu w kraju i na świecie. W tym przypadku warto dowiedzieć się, jak działa reklama wirusowa. Poznaj wady i zalety tworzenia reklamy viral.

Marketing wirusowy – co to takiego?

Marketing wirusowy to tworzenie treści marketingowych, które potencjalni klienci sami rozpowszechniają. Taka reklama błyskawicznie rozpowszechnia się i mutuje bez udziału twórcy niczym wirus. Stworzenie treści nazwanej jako viral nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. W tym przypadku uwzględniane są przede wszystkim aktualne zainteresowania internautów z określonej grupy odbiorców. 

Z ciekawostek – Viral często powstaje w wyniku przypadku, a nie zaplanowanych działań. Według definicji marketing wirusowy to po prostu spontaniczne działania np. udostępnianie materiałów reklamowych poprzez samych odbiorców. Tak przekazywane treści określane są mianem Virali. Chcesz wiedzieć, jak to działa w praktyce? Poznaj przykłady i zastanów się, czy marketing wirusowy miałby zastosowanie w przypadku Twojego przedsiębiorstwa.

Jak działa marketing wirusowy? Co obejmuje?

Zanim rozpoczniesz planowanie działań marketingowych w swoim przedsiębiorstwie, koniecznie dowiedz się, jak w praktyce działa reklama wirusowa. Można powiedzieć, iż przez taki rodzaj wirusa treści w internecie rozprzestrzeniają się bardzo szybko. Im lepszy content stworzysz, tym szybciej ten zostanie rozprzestrzeniony. Jeśli chcesz przykuć uwagę tłumu i jednocześnie poprawić rozpoznawalność swojej marki w sieci, koniecznie wykorzystaj marketing wirusowy. Ten obejmuje m.in.:

  • Filmy wideo
  • Chwytliwe hasła reklamowe
  • Zdjęcia lub memy
  • Infografiki
  • Poradniki sieciowe
  • Ciekawe wpisy w social mediach
  • i inne…

Pamiętaj! Tutaj wszystko zależy wyłącznie od pomysłowości osób zajmujących się marketingiem. Dobrym przykładem jest np. krótki film o tym, jak prawidłowo parzyć kawę. Taka forma przekazu bardzo często jest rozprzestrzeniana przez samych odbiorców, pod warunkiem że wideo jest stworzone tak, by przyciągało uwagę. W klipie wideo możesz umieścić logo swojej firmy lub krótką informację o działalności. Dzięki temu prawdopodobnie odnotujesz znacznie większy ruch na swojej stronie internetowej. Pamiętaj, że viral nie może być zbyt długi i skomplikowany! Tutaj chodzi tylko o zainteresowanie odbiorcy i nakłonienie go do przekazania danej informacji do kolejnych osób w internecie np. przez media społecznościowe, czaty i inne.

Przykłady udanych kampanii viralowych

Do najbardziej znanych virali można zaliczy:

  • Kampanię OldSpice
  • ALS Ice Bucket Challenge
  • Prawie jak… – reklama Żywca

Reklama wirusowa – jakie ma zalety?

Reklamy wirusowe mają wiele zalet. Warto poznać, chociażby podstawowe atuty takiego działania marketingowego. W dzisiejszych czasach innowacyjne rozwiązania są najskuteczniejsze. Główne zalety Virali to:

  • Niska cena działania (ponosisz tylko koszt stworzenia treści)
  • Możliwość dotarcia do większego grona odbiorców i nowych grup konsumentów
  • Poprawa wizerunku firmy w sieci
  • Możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji

Oprócz powyższych warto też dodać, że viral nie jest nagminną i nachalną reklamą, która może denerwować odbiorców. To oni sami decydują w jakich ilościach i kiedy treść zostanie udostępniona. Jak widzisz, reklama wirusowa to dobry sposób na zbudowanie pozytywnego wizerunku swojej marki i zwiększenia jej rozpoznawalności w określonych grupach społecznych.

Kampania reklamowa – viral. O czym warto pamiętać?

Viral to swego rodzaju działania, które obejmują marketing szeptany. Dlaczego? Głównie ze względu na fakt, iż odbiorcy sami nakręcają popularność dla danej treści, a co za tym idzie zwiększa się rozpoznawalność marki, która stworzyła viral. Oto kilka zasad, o jakich należy pamiętać podczas planowania i tworzenia tego typu kampanii reklamowych:

  • Stawiaj na jakość – to zawsze podstawa pozytywnego odbioru
  • Stwórz treść, która przyciągnie uwagę i zachęci do interakcji
  • Odpowiedz na zmieniające się potrzeby społeczeństwa
  • Nigdy nie unikaj działań promocyjnych (wykorzystaj influencerów)

Pamiętaj też, że marketing wirusowy może w niektórych przypadkach zaszkodzić marce. Dlaczego? Takie ryzyko pojawia się głównie wtedy, kiedy w sieci rozprzestrzeniane są kłamstwa lub błędne informacje o firmie. Dobra reklama wirusowa to taka, która jest dostosowana przekazem do odbiorców i ma pozytywny wpływ na interakcję z określoną grupą społeczną. Wystarczy, że dobrze zaplanujesz swoje działania, a marketing wirusowy przyniesie Twojej firmie wiele korzyści!

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.