Skip to content

Wizja i misja firmy. Na czym to polega i jak je stworzyć?

Przeczytasz w ciągu 4 minut

Planujesz założenie własnej działalności gospodarczej? A może Twoja firma nie przynosi odpowiednio wysokich zysków i chcesz coś zmienić w tym zakresie? W takim razie potrzebujesz poprawić wizerunek przedsiębiorstwa na rynku, a także jasno określić cele. Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania, dowiedz się, czym jest wizja i misja przedsiębiorstwa oraz w jaki sposób ją poprawnie stworzyć.

Misja firmy – co to za pojęcia?

Chcesz wiedzieć, czym jest misja firmy? To po prostu wartości, które są ważne dla danej organizacji w stosunku do otoczenia. Ogólnie rzecz biorąc, misja przedsiębiorstwa to wszelkie aspekty, jakie firma wnosi na rynek i metody, na podstawie których oddziałuje na potencjalnych klientów oraz swoich pracowników. Tworzenie misji firmy powinno odbywać się na podstawie uzyskania odpowiedzi na trzy kluczowe pytania:

  1. W jakim celu prowadzisz firmę?
  2. Co chcesz osiągnąć?
  3. Jakie wartości chcesz przekazać klientom?

Kiedy odpowiesz na wszystkie trzy pytania, bez problemu stworzysz właściwą misję dla swojego przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że misja musi być opracowana tak, aby jej realizacja była możliwa w najbliższym czasie. Unikaj nadmiernej szczegółowości planu. Stwórz misję, którą zrozumieją wszyscy pracownicy. Wystarczy, że podczas opracowywania strategii weźmiesz od uwagę trzy zasady: zwięzłości dokumentu, elastyczności, czyli możliwości wprowadzania zmian oraz oryginalności. Dobrze skonstruowana misja przedsiębiorstwa to taka, która:

  • wskazuje na kulturę organizacji;
  • jest punktem odniesienia dla pracowników;
  • jest podstawą mobilizacji jednostek i zasobów organizacji;
  • nie narzuca ściśle określonych sposobów realizacji celów w firmie.

Wizja firmy – czym jest i jak ją stworzyć?

Wizja przedsiębiorstwa to plany firmy na przyszłość. Oznacza to długofalowe działania, które będą przynosić efekty nawet po 5 czy nawet 10 latach. Chcesz wiedzieć, gdzie chciałbyś znaleźć się jako przedsiębiorca w przyszłości? Jakie cele pragniesz osiągnąć? To między innymi wizja firmy, czyli wszystko to, co chcesz osiągnąć, prowadząc działalność gospodarczą.

Z definicji wizja firmy określa kierunek działania. To dynamiczny wskaźnik, który na przestrzeni lat ulega zmianom. Pamiętaj, że wizja przedsiębiorstwa powinna mocno oddziaływać na emocje, pobudzać kreatywność pracowników, a także motywować. Można powiedzieć, że wszystkie cele do osiągnięcia w przyszłości są po prostu wizją firmy. Ta polega głównie na:

  • określaniu kierunków działania na przyszłość;
  • stawianiu sobie pytań bez odpowiedzi.

Wizję firmy stworzysz tylko wtedy, kiedy jasno określisz swoje marzenia, kierunki i cele działania w przedsiębiorstwie. Wizją może być chęć stworzenia największej sieci sklepów spożywczych w kraju lub przyciągnięcie uwagi rekordowej liczby odbiorców. W kwestii podsumowania, wizja organizacji zakłada:

  • docenianie pracowników;
  • dążenie do osiągnięcia jak najlepszych wyników w firmie;
  • stworzenie idealnego miejsca pracy;
  • inwestycję w innowacyjność i wysoką jakość produktów i usług;
  • wzrost rentowności przedsiębiorstwa.

Misja a wizja przedsiębiorstwa – różnice

Misja i wizja firmy mają jedną podstawową różnicę. W przypadku misji cele muszą być realne do osiągnięcia w najbliższym czasie działalności przedsiębiorstwa. Jeśli mowa o wizjach, tutaj nie ma praktycznie żadnych ograniczeń, a zakładane cele wcale nie muszą zostać osiągnięte. Na przestrzeni lat wizja może zmieniać się nawet kilkukrotnie. Chcesz wiedzieć, jakie są różnice pomiędzy pojęciami misja a wizja? Oto kilka z nich:

  • misja stawia jasno określone cele;
  • wizja to jedynie koncepcja przedsiębiorstwa na przyszłość, która może się zmienić;
  • misja wpływa bezpośrednio na wizerunek przedsiębiorstwa na rynku;
  • wizja firmy wpływa na relacje pomiędzy pracownikami oraz strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa.

Dlaczego wizja i misja firmy ma kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstwa?

Podczas zakładania firmy konieczny jest dobry biznesplan. Bez niego stworzenie nowej działalności, która będzie rentowna, jest praktycznie niemożliwe. Oprócz powyższych ważne są kwestie związane z misją oraz wizją przedsiębiorstwa. Pamiętaj o deklaracjach wobec klientów, dzięki którym przyciągnąłeś ich uwagę. 

Jeśli nie spełnisz obietnic lub zmienisz je w trakcie współpracy, może okazać się, że kontrahenci zerwą współpracę. Powiąż misję oraz wizję ze sloganami reklamowymi i staraj się zrealizować ogólnie przyjęte cele. Jeśli dodatkowo opracujesz metody ich realizacji na podstawie strategii, na pewno osiągniesz sukces, a wszelkie wizje i misje wyznaczone dla Twojego przedsiębiorstwa staną się faktem.

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.