Skip to content

Co to jest lejek sprzedażowy i jak go zrobić?

Przeczytasz w ciągu 5 minut

Prowadzisz własną firmę i chcesz wiedzieć, jak działa lejek sprzedażowy? To dość proste! Pamiętaj, że dobrze opracowana strategia marketingowa to podstawa działania każdego przedsiębiorstwa w dzisiejszych czasach. Tylko w ten sposób zdobędziesz realnego klienta i utrzymasz go przez dłuższy czas. Sprawdź, w czym pomaga lejek sprzedażowy i dlaczego należy go odpowiednio zaplanować.

Lejek sprzedażowy – czym jest?

Lejek sprzedażowy to nic innego, jak droga, jaką potencjalni klienci pokonują w procesie zakupu danego towaru. Droga zaczyna się od poznania marki lub indywidualnego produktu, a kończy finalizacją transakcji. Pamiętaj, że tylko dobrze zaprojektowany lejek marketingowy rozwieje wszelkie wątpliwości potencjalnego odbiorcy, dzięki czemu ten nie zrezygnuje z zakupu towaru w ostatnim momencie. Warto w tym temacie nadmienić, iż lejek marketingowy nie jest jedną z technik sprzedażowych. Według definicji jest to wyłącznie schemat ułatwiający wdrożenie wcześniej zaplanowanej strategii marketingowej, a także dotyczy marketingu B2B i B2C.

Ścieżka zakupowa klienta (dobrze zaprojektowana) podtrzymuje pozytywne relacje na poziomie klient – dostawca, a także realnie zwiększa zainteresowanie danym produktem lub marką. Zwróć uwagę na to, że lejek sprzedażowy dzieli się na kilka etapów, na których przestrzeni potencjalni klienci są eliminowani (po prostu rezygnują z produktu). Można śmiało powiedzieć, że lejek sprzedażowy jest częścią biznesplanu. Uwzględnij go w swoich planach, a na pewno będziesz w stanie o wiele łatwiej sprzedaż towar w przyszłości dla potencjalnej grupy odbiorców ustalonej podczas analizy rynku.

Lejek sprzedażowy – jakie ma funkcje?

Chcesz wiedzieć, jak stworzyć lejek sprzedażowy? W pierwszej kolejności poznaj wszystkie jego funkcje, a dopiero następnie próbuj wdrożyć go w swoim przedsiębiorstwie. Odpowiedni schemat lejka ma na celu nie tylko poznanie tego, czego potrzebuje klient, ale także pozwala na dostosowanie oferty do jego potrzeb. Właściwy projekt lejka marketingowego umożliwia poznać użytkownika sieci i wpłynąć na jego późniejsze decyzje zakupowe. Można śmiało powiedzieć, że lejek sprzedażowy dotyczy psychologicznych aspektów zakupowych w sieci. W wyniku dobrze zaprojektowanego lejka marketingowego, możesz:

  • ustalić właściwy sposób komunikacji z potencjalnymi klientami;
  • zbudować pozytywny wizerunek swojej marki;
  • poszerzyć działania marketingowe i zasięgi w internecie.

Lejek marketingowy – jakie etapy wyróżniamy?

Lejki sprzedażowe niezależnie od stopnia skomplikowania dzielą się na kilka etapów. Taka forma sprzedaży towarów i usług często opiera się o tzw. model AIDA. W tym przypadku określanych jest kilka ważnych podpunktów, a mianowicie:

  • świadomość obecności danego produktu na rynku;
  • ciekawość klienta;
  • pożądanie odbiorcy;
  • działania zakupowe;
  • zaufanie potencjalnego klienta.

To pięć podpunktów, przez które przechodzi każdy klient na etapie poznawania marki lub produktu. Finalizacja transakcji dla przedsiębiorstwa powinna być najważniejsza. Głównie z tego względu lejek sprzedażowy powinien odpowiadać na wszelkie pytania konsumentów oraz rozwiewać ich ewentualne wątpliwości zakupowe. To wszystko wpływa na zwiększenie sprzedaży, a co za tym idzie zysków firmy. 

Lejki sprzedażowe a podział konsumentów

Wiesz już mniej więcej, jak stworzyć lejek sprzedażowy. Zwróć jednak uwagę na to, że potencjalni klienci dzielą się na tzw. leady:

  • gorące;
  • ciepłe;
  • zimne.

Taki podział dotyczy głównie poziomu zainteresowania potencjalnych konsumentów ofertą firmy lub produktem. Leady gorące to takie, które są najmocniej przekonane do zakupu i ich ścieżka sprzedażowa powinna być krótka i zdecydowana. Ciepłe leady to klienci, którzy planują złożenie zamówienia, ale ostatecznie jeszcze mają chwilę zawahania. Tutaj nie warto stosować nachalnych działań marketingowych. Zimne leady mają najmniejsze szanse na finalizacje transakcji, choć nie wyklucza się, że w przyszłości jeszcze zainteresują się ofertą.

Dlaczego lejek sprzedażowy jest tak ważny? Czy każda firma powinna go stosować?

W dzisiejszych czasach projektowanie lejków sprzedażowych to kluczowa kwestia, o jakiej nie powinien zapominać żaden przedsiębiorca. Finalizacja transakcji jest w tym przypadku najważniejsza. Na etapie poznawania produktu przez klienta musisz zrobić wszystko, aby ten nie poznał żadnych jego wad i bez zawahania zdecydował się na złożenie zamówienia w sklepie internetowym. Najpopularniejszą metodą w ramach lejków sprzedażowych jest tworzenie tzw. CTA (Call To Action) na stronach internetowych.

Dzięki temu potencjalny nabywca nie musi trudzić się, aby znaleźć opcję zamówienie towaru poprzez jego dodanie do koszyka. Wystarczy, że dobrze zaprojektujesz lejek marketingowy, a strona internetowa będzie przejrzysta dla każdego klienta. Kiedy dodatkowo dopasujesz styl i język komunikacji do odbiorcy (indywidualnego lub firmowego), na pewno osiągniesz zamierzone cele. Pamiętaj też, że jako przedsiębiorca możesz stworzyć kilka lejków zakupowych dopasowanych do potrzeb potencjalnych klientów.

Autor artykułu

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *