Skip to content

Jakie są wskaźniki rentowności przedsiębiorstwa i jak się je oblicza?

Przeczytasz w ciągu 4 minut

Zastanawiasz się, czy Twoja firma działa w odpowiedni sposób? Podstawową czynnością, która pozwala na sprawną ocenę płynności finansowej przedsiębiorstwa, jest tzw. analiza rentowności. Dowiedz się, czym jest wskaźnik rentowności, na czym polega i w jaki sposób go obliczyć. Dzięki temu sprawdzisz, czy w rzeczywistości zyski przewyższają koszty prowadzenia działalności gospodarczej.

Czym jest wskaźnik rentowności? Interpretacja i definicja

Wskaźnik rentowności to jeden z elementów zaliczających się do analizy finansowej przedsiębiorstwa. Po obliczeniu tego wskaźnika bez problemu określisz poziom, kiedy firma będzie w stanie wygenerować odpowiednio wysokie zyski z uwzględnieniem kapitału oraz aktywów. Wykonując analizę rentowności jako jeden z elementów kontroli finansowej firmy, łatwiej wyznaczysz cele oraz stworzysz strategię zarządzania, która umożliwi zwiększenie zysków. 

Pamiętaj! Odpowiednio wysoki wskaźnik płynności firmy przekłada się bezpośrednio na rozrost przedsiębiorstwa oraz zwiększenie jej wartości.

Wskaźnik rentowności firmy – po co go wykonywać i kto powinien to robić?

Wykonując rzetelną analizę finansową, ocenisz też rentowność przedsiębiorstwa. Dzięki temu dowiesz się, kiedy firma przyniesie realne zyski oraz spłaci wszelkie zobowiązania np. wobec banków. W ramach obliczania wskaźnika płynności finansowej określisz też cele inwestycyjne, które dostarczą odpowiednich korzyści finansowych dla przedsiębiorstwa. Nie wiesz, kto powinien wykonać analizę rentowności w swojej firmy? Takie działania podejmują przede wszystkim:

  • spółki z o.o.;
  • spółki jawne;
  • spółki komandytowe;
  • spółki akcyjne;
  • jednoosobowe działalności gospodarcze.

Dzięki analizie bezproblemowo naprawisz błędy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, uzupełnisz braki kadrowe, a także obierzesz najlepszą strategię inwestycji, która przełoży się na zwiększenie zysku firmy.

Analiza rentowności firmy a wskaźniki. Co warto o nich wiedzieć?

Podstawowymi elementami, które wliczają się do analizy rentowności, są właśnie wskaźniki. Wyróżniamy trzy rodzaje, a mianowicie:

  • ROA (aktywa);
  • ROE (kapitał);
  • ROS (sprzedaż).

Oczywiście podczas wykonywania dokładnej analizy finansowej przedsiębiorstwa należy uwzględnić zarówno sprawność działania firmy, poziom zadłużeń oraz stan płynności finansowej. Każdy wskaźnik oblicza się z innego wzoru. Poniżej znajdziesz kilka podstawowych informacji na temat tego, jak obliczyć ROE, ROA i ROS.

ROE

Wskaźnik rentowności kapitałów własnych obliczysz w bardzo prosty sposób. Wystarczy, że podzielisz wynik finansowy netto przez kapitał własny, a otrzymany wynik pomnożysz przez 100. Określisz w ten sposób stopę zwrotu, jaką uzyskasz w firmie w ramach jednej inwestycji. Ten wskaźnik sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku obliczania poziomu ryzyka inwestycji przez potencjalnych inwestorów.

ROA

ROA jako wskaźnik rentowności aktywów określa potencjalną zdolność aktywów do wypracowania zysków w przedsiębiorstwie. Obliczysz go, dzieląc wynik finansowy przez kapitał własny, a następnie mnożąc przez 100. ROA, wyraża się w procentach, a sam wskaźnik w dużej mierze jest zależny od zysków przedsiębiorstwa.

ROS

ROS to nic innego jak wskaźnik rentowności sprzedaży, czyli wynik finansowy netto podzielony przez przychody ze sprzedaży razy 100. To podstawowa zależność pomiędzy zyskiem netto a przychodami netto. W firmach handlowych to najczęściej wykorzystywany wskaźnik. Dzięki niemu można łatwo określić czy dane produkty generują odpowiednio wysoką sprzedaż.

Dlaczego warto obliczać wskaźniki rentowności w przedsiębiorstwie? Podpowiadamy!

Każdy wskaźnik – ROE, ROA oraz ROS możesz obliczyć samodzielnie. Ostatecznie liczy się jednak interpretacja wyników, która dla osób bez doświadczenia może być dość niezrozumiała. Jeśli chcesz naprawdę dobrze ocenić rentowność swojej firmy, koniecznie poproś o pomoc specjalistów z zakresu marketingu i zarządzania przedsiębiorstwem. Dzięki temu skutecznie poprawisz efektywność działań swojej firmy, podejmiesz lepsze decyzje strategiczne oraz zainwestujesz tam, gdzie wypracujesz największe zyski.

Zobacz także

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.