Jeżeli chcesz założyć własną działalność gospodarczą, musisz wywiązać się z kilku ważnych obowiązków. Jednym z nich jest wypełnianie wniosku CEIDG-1. Instrukcja pomoże Ci dopełnić wszelkich formalności krok po kroku. Masz wątpliwości, jak wypełnić CEIDG? Odpowiadamy.
- Wypełnianie wniosku CEIDG
- Jak wypełnić wniosek CEIDG?
- Część 01. Rodzaj wniosku
- Część 02. Miejsce i data złożenia wniosku
- Część 03. Dane wnioskodawcy
- Część 04 i 05
- Informacje o firmie we wniosku CEIDG – Części od 6 do 11
- Część 12: Podlegam obowiązkowemu ubezpieczeniu w:
- Wypełnianie wniosku CEIDG a urząd skarbowy i księgowość
- Część 22-25 informacje o innych działalnościach lub majątku
- Jak wypełnić CEIDG rubrykę 26-29?
- Podsumowanie: CEIDG – jak wypełnić ten formularz?
Wypełnianie wniosku CEIDG
Każda osoba, która chce założyć własną działalność gospodarczą, musi dopełnić pewnych formalności. Jednym z nich jest wypełnianie wniosku CEIDG. Należy złożyć go w dowolnym Urzędzie Gminy, Miasta lub Dzielnicy. Jest to formularz, którego wypełnienie oraz wysłanie skutkuje wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jeżeli wybierzesz formę działalności jako osoba fizyczna, musisz wypełnić wniosek CEIDG-1. Ten dokument jest obszerny, a jego uzupełnienie może wydawać się skomplikowane. Poniższa instrukcja pozwoli Ci usprawnić ten proces.
Informacje o tym, jak wypełnić wniosek CEIDG, będą kluczowe. Dzięki temu nie popełnisz żadnego błędu. Należy podkreślić, że ten formularz jest wyjątkowo istotny, ponieważ odpowiada nie tylko za złożenie wniosku o wpis do CEIDG, ale również kilka innych ważnych kwestii. Wypełnianie wniosku CEIDG odpowiada przede wszystkim za:
- wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
- zgłoszenie identyfikacyjne do naczelnika urzędu skarbowego (NIP),
- wybór formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
- zgłoszenie płatnika składek do ZUS,
- oświadczenie o kontynuowania ubezpieczenia społecznego rolników.
Jak wypełnić wniosek CEIDG?
Wypełnianie wniosku CEIDG jest możliwe zarówno poprzez stronę urzędową biznes.gov.pl, jak i systemy bankowe. Jeżeli chcesz wypisać formularz przez internet, musisz posiadać przede wszystkim: podpis elektroniczny lub zaufany profil ePUAP. Dzięki temu możesz uniknąć wizyty w urzędzie. Należy podkreślić, że nie każda rubryka jest obowiązkowa w przypadku zakładania działalności gospodarczej.
Część 01. Rodzaj wniosku
W tej części należy wskazać cel składania dokumentu CEIDG. Do wyboru masz pięć możliwości. Wśród nich pojawiają się:
- wniosek o wpis do CEIDG przedsiębiorcy – należy go zaznaczyć w przypadku zakładania nowej działalności gospodarczej,
- wniosek o zmianę wpisu w CEIDG oraz innych danych – kiedy chcesz wprowadzić zmiany w aktualnym wpisie CEIDG,
- wniosek o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej – kiedy chcesz zaprzestać tymczasowo prowadzenia firmy,
- wniosek o wznowienie wykonywania działalności gospodarczej – w przypadku powrotu do prowadzenia biznesu,
- wniosek o wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG – kiedy chcesz całkowicie zlikwidować swoją firmę.
Część 02. Miejsce i data złożenia wniosku
Miejsce i data złożenia wniosku dotyczy tego, kiedy zdecydowałeś się na dopełnienie formalności. Tę część musi wypełnić urzędnik przyjmujący dokument.
Część 03. Dane wnioskodawcy
W tej części należy uwzględnić informacje pozwalające na identyfikację przedsiębiorcy. Pola od 01 do 13 dotyczą danych osobowych. Kolejne dotyczą odpowiednio:
- 14 – w tym miejscu należy wpisać wszystkie obywatelstwa, które posiada wnioskodawca. Kwadracik przy polskim powinien być wypełniony znakiem X. Jeżeli posiadasz inne obywatelstwa, musisz je wypisać.
- 15 – należy zaznaczyć znakiem X. W innym przypadku wniosek zostanie uznany za nieważny.
Część 04 i 05
Część 04 dotyczy adresu miejsca zamieszkania wnioskodawcy. Należy w niej umieścić informacje na temat rzeczywistych danych adresowych prywatnych. Z kolei część 05 dotyczy adresu skrzynki ePUAP. Jeżeli posiadasz takowy, powinieneś go wpisać w tym miejscu. Nie jest to jednak standardowy adres e-mail.
Informacje o firmie we wniosku CEIDG – Części od 6 do 11
Kolejne części dotyczą wszystkich informacji na temat prowadzonej działalności gospodarczej. Wśród nich znajdują się: nazwa firmy, w której należy uwzględnić imię i nazwisko wnioskodawcy. Jest to część 06. Rubryka 06.1 dotyczy przewidywanej liczby pracowników oraz rodzaju działalności, czyli kodów PKD. Część 07 powinna uwzględniać nazwę skróconą przedsiębiorstwa. Można uwzględnić w niej imię i nazwisko.
Część 08 to rubryka, w której należy uwzględnić informacje na temat terminu rozpoczęcia działalności. Pola oznaczone jako 09. Dane do kontaktu nie są obowiązkowe, ale warto pozostawić w tym miejscu co najmniej numer telefonu. Część 10 adresy związane z działalnością gospodarczą uwzględniają: adresy do doręczeń, siedziba / miejsce wykonywania działalności. W rubryce 12 należy uwzględnić informacje o dodatkowych miejscach wykonywania działalności gospodarczej.
Część 12: Podlegam obowiązkowemu ubezpieczeniu w:
Ta rubryka dotyczy najważniejszych informacji dotyczących ubezpieczenia w ZUS. W tym miejscu należy uwzględnić datę powstania obowiązku opłacania składek, czyli rozpoczęcia działalności gospodarczej. Ta rubryka dotyczy również informacji o jednoczesnym złożeniu innych formularzy wraz z CEIDG do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Jeżeli chodzi o pola od 14 do 16, nie należy ich wypełniać. Dotyczą one przede wszystkim: wznawiania, zawieszania lub zaprzestawania działalności gospodarczej.
Wypełnianie wniosku CEIDG a urząd skarbowy i księgowość
Od rubryki 17 rozpoczynają się pola dotyczące urzędu skarbowego oraz sposobu opodatkowania. Należy uwzględnić w nich najistotniejsze informacje dotyczące naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania. Pole 18 to oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych. Jeżeli nie wybierzesz żadnej opcji, automatycznie zostanie Ci przypisana forma opodatkowania na zasadach ogólnych.
Rubryka 19 dotyczy prowadzenia ksiąg rachunkowych. W zależności od formy prowadzenia działalności gospodarczej oraz sposobu opodatkowania. Jeżeli zdecydowałeś się na płacenie podatku na zasadach ogólnych lub podatku liniowego, musisz prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów. Jest to wersja uproszczona pełnej księgowości. W rubrykach 20 oraz 21 należy uwzględnić informacje dotyczące podmiotu prowadzącego Twoją księgowość.
Jeżeli zaznaczysz, że samodzielnie znajdziesz się księgowością, możesz uzupełnić te dane w przyszłości poprzez ponowne złożenie formularza CEIDG.
Część 22-25 informacje o innych działalnościach lub majątku
Rubrykę 22 należy uzupełnić w przypadku prowadzenia działalności w formie zakładu pracy chronionej. Dotyczy miejsc zatrudniających osoby niepełnosprawne. Pole 24 jest skierowane do osób, które są wspólnikami w spółkach lub spółce cywilnej. Z kolei rubryka 25 uwzględnia informacje o małżeńskiej wspólności majątkowej.
Jak wypełnić CEIDG rubrykę 26-29?
Należy zaznaczyć, że każdy przedsiębiorca powinien posiadać konto firmowe. Dzięki temu ułatwisz sobie zarządzanie finansami. Nie musisz martwić się w takiej sytuacji komplikacjami takimi jak: pomylenie budżetu domowego oraz biznesowego. Dlatego też w rubryce 26 powinieneś uwzględnić informacje o koncie bankowym lub rachunku w SKOK.
Jak znaleźć rachunek dla firmy? Sprawdź ranking kont firmowych!
Kolejne pole 27 dotyczą przede wszystkim: numerów identyfikacyjnych NIP lub REGON. Z kolei rubryka 28 obowiązuje w przypadku udzielenia pełnomocnictwa. W polu 29 należy uwzględnić informacje o ewentualnych załącznikach.
Podsumowanie: CEIDG – jak wypełnić ten formularz?
Jeżeli miałeś wątpliwości, jak wypełnić wniosek CEIDG, instrukcja powinna Ci pomóc. Dzięki tym informacjom będziesz w stanie dopełnić wszelkich formalności sprawnie i bez dodatkowych problemów. Wniosek CEIDG to jeden z najważniejszych etapów w procesie zakładania działalności gospodarczej.
Dołącz do dyskusji